Strona wykorzystuje pliki cookies w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Rozumiem, nie pokazuj więcej

Praca eRekrutacja Testy osobowości Kompetencje

JOBFITTER Sp. z o.o. - właściciel serwisu psychologiczno-rekrutacyjnego JOBFITTER, oferującego innowacyjne rozwiązania rekrutacyjne, wspierające pracodawców w skutecznym pozyskiwaniu kandydatów. W obszarze działalności firmy znajduje się serwis rekrutacyjny, system zarządzania rekrutacjami, diagnoza pracowników oraz inne projekty internetowe.

Strategia błękitnego oceanu - czyli myśleć niekonwencjonalnie

Halina Guryn

Trendy w branży
artykuł poradniczy

fot. xavier gallego morel - FotoliaNa targach Computex w Taipei pokazany został Eee Pad, komputer łączący w sobie dwa oddzielne dotąd urządzenia – netbook z iPadem. To najświeższy przykład, jak nowy pomysł, nowe funkcje i nowe zastosowania oraz nowi odbiorcy produktu mogą tworzyć przestrzeń rynkową dotąd nie odkrytą przez konkurencję.

 

Nowość polega m.in. na tym, że komputer ma ekran dotykowy odłączany od klawiatury – po odłączeniu mamy urządzenie typu iPad, po przyłączeniu – jest to netbook. Twórcą jest firma ASUSTek Computer i jej Prezes Jerry Shen, który 3 lata temu zrewolucjonizował rynek komputerowy i wprowadził pierwszy na świecie netbook. Jego firma znana była jako producent płyt głównych z prawie 40% udziałem w rynku.*

Jednak uznano, że szanse na jeszcze wyższy wzrost w tym sektorze są ograniczone, więc trzeba było wymyślić coś zupełnie nowego. Dzisiaj netbooki są już powszechnie dostępne, rynek staje się coraz bardziej nasycony, a konkurencja między producentami coraz większa. Eee Pad stał się zatem nowym krokiem firmy i nowym sposobem na zwiększenie popytu.

Liczy się innowacyjność

Strategia błękitnego oceanu jest jedną ze strategii zajmowania rynków przez przedsiębiorstwa. Pojęcie wymyślili W. Chan Kim i Renée Mauborgne i spopularyzowali je w swojej książce „Strategia błękitnego oceanu. Jak stworzyć wolną przestrzeń rynkową i sprawić, by konkurencja stała się nieistotna”.**

W publikacji dowodzili, że dla koncepcji „czerwonego oceanu”, według której firmy zajmują rynki już zagospodarowane, przeciwwagą jest koncepcja „błękitnego oceanu”. Zakłada ona kreowanie przez przedsiębiorstwa wolnej i niezagospodarowanej jeszcze przestrzeni rynkowej, dzięki czemu konkurencja przestaje mieć znaczenie; liczy się innowacyjność firmy oraz koncentracja na tworzeniu nowych wartości dla klientów i własnego przedsiębiorstwa.

W 2 lata po ukazaniu się książki w polskim wydaniu na naszych półkach pojawiła się w 2009 r. publikacja, która jest rozwinięciem idei strategii błękitnego oceanu. Stanowi zbiór praktycznych wskazówek, jak działać, aby odnosić sukces na rynku. Nosi znamienny tytuł: „Zwyciężanie na trudnym rynku. Sprawdzone strategie firm w fazie dojrzałości”.***

Ważny zysk, a nie udział w rynku

Według autorów tej niedawno wydanej u nas książki udział w rynku ciągle jest bardzo popularnym wskaźnikiem, czy firma osiągnęła sukces, czy przeciwnie. „Przestawienie się z tego typu myślenia na inne, skupiające się na zysku, wymaga pokonania nie tylko oporu ideologicznego, ale również kulturowego. Kultura korporacyjna firm, które dążą do zdobycia lub utrzymania udziału w rynku, opiera się na strategii agresji lub strategii uległości – czytamy w książce.****

Strategia agresji skupia się na niszczeniu konkurencji, jest źródłem wojen cenowych, co w rezultacie prowadzi do spadku rentowności na dużą skalę. Podejmowana także przez wiele firma strategia uległości także oznacza podejmowanie zgubnych działań, aby zdobyć udział w rynku.

W książce znajdujemy odpowiedź na pytanie, na czym polegają działania przedsiębiorstw uległych: „Firmy te szkolą swoich pracowników z działów marketingu i sprzedaży, aby byli gotowi do ustępstw (niższe ceny, lepsza jakość), jeżeli klient grozi przejściem do konkurencji. Presja zwiększenia udziału w rynku lub osiągnięcia wyznaczonego poziomu sprzedaży powoduje, że pracownicy poddają się żądaniom klientów, często samodzielnie decydujących o przebiegu negocjacji i warunkach, które powinny być im zaproponowane”. *****

Strategia uległości oznacza więc podejmowanie wszelkich działań, dzięki którym firma zachowałaby swój udział w rynku na tym samym jak dotychczas poziomie. Jest charakterystyczna dla przedsiębiorstw, które obsługują dużych klientów, np. dla producentów samochodów, sieci supermarketów, ale także dla firm telekomunikacyjnych, banków czy dostawców oprogramowania. 

8 pytań – sprawdź, jak działasz

Autorzy książki „Zwyciężanie na trudnym rynku” proponują zadać w firmie 8 pytań, które pomogą określić najważniejsze działania prowadzące do zwiększenia zysku. Sugerują przy tym, aby – oceniając w ten sposób firmę – przy każdym pytaniu zastosować skalę od 1 do 5 (gdzie 5 jest na najlepszych wynikiem):
1. Czy kierownictwo twojej firmy wyżej ceni cele i działania skoncentrowane na zysku, czy na udziale w rynku?
2. W jakim stopniu twoja firma jest przygotowana do prowadzenia sprzedaży w oparciu o węższą niż dotąd ofertę, ale z większym zyskiem?
3. Czy i w jakim stopniu wszyscy pracownicy są nagradzani za dążenie do celów prowadzących do zwiększenia zysku, a nie udziału w rynku?
4. Czy twoja firma analizuje konsekwencje decyzji marketingowych i bada ich wpływ na zyski?
5. W jakim stopniu twoja firma jest gotowa dążyć do uzyskania największych zysków, a nie tylko dobrych zysków?
6. Czy dobrze rozumiecie przyczyny różnic między waszymi klientami (np. która grupa i na ile jest gotowa do wyższej zapłaty za produkty lub usługi twojej firmy)?
7. Czy unikasz stosowania metod niszczących zysk, np. cięcia cen?
8. W jakim stopniu twoja komunikacja rynkowa, czyli słowa i działanie, jest świadomie zaplanowania, aby podtrzymać lub zwiększyć zyski?
„Jeżeli wasz łączny wynik jest tylko nieco niższy niż 40, macie duże szanse, aby osiągnąć zysk odpowiadający od 1 do 3% waszego rocznego przychodu. To zaś z kolei może oznaczać miliony dodatkowego zysku. Powinniście tego dokonać, sprzedając te same produkty, które już teraz są w waszej ofercie, i współpracując z tymi samymi ludźmi, którzy obecnie pracują w waszej firmie. Warto też pamiętać, że wyższe zyski będziecie zawdzięczać konsekwentnemu podejmowaniu drobnych działań” – przekonują autorzy książki.******

Książka rozwija tezę o strategii błękitnego oceanu jako przeciwwadze strategii czerwonego oceanu. Udowadnia, że można działać w niekonwencjonalny sposób i odnosić sukces – że warto patrzeć na swoje działanie nie w typowy sposób i zerwać z myśleniem, że skoro inni walczą o udział w rynku, to znaczy, że takie są reguły gry. Okazuje się, że warto szukać swojej drogi.

trendy, strategia błękitnego oceanu, innowacyjność, konkurencja,zarządzanie

Na podst. H. Simon, F.F. Bilstein, F. Luby: Zwyciężanie na trudnym rynku. Sprawdzone strategie firm w fazie dojrzałości, MT Biznes, Warszawa 2009.


* Zob. K. Urbański, T. Boguszewicz: Zamach na iPada. Rozmowa z Jerry Shenem, Prezesem ASUSTek Computer, Rzeczpospolita, 5.07.2010 r.

** W. Chan Kim, R. Mauborgne: Strategia błękitnego oceanu. Jak stworzyć wolną przestrzeń rynkową i sprawić, by konkurencja stała się nieistotna, MT Biznes Warszawa 2007.

*** H. Simon, F.F. Bilstein, F. Luby: Zwyciężanie na trudnym rynku. Sprawdzone strategie firm w fazie dojrzałości, MT Biznes, Warszawa 2009.

**** Ibidem, s. 26.

***** Ibidem, s. 27.

****** Ibidem, s. 212–213.

Zapoznaj się z innymi artykułami:

  1. Odwołanie z urlopu
  2. Nienormowany czas pracy
  3. Dlaczego nie awansuję...? Między skoczkiem a okupantem
  4. Dlaczego nie awansuję...? Obrażeni na firmę
  5. Dlaczego nie awansuję...? Na progu niekompetencji
  6. Pracuj mądrzej, a nie ciężej...
  7. Jak cię widzą, tak cię piszą
  8. Jak mówić o niewygodnych faktach w swoim CV?
  9. Jesteś zaproszony na rozmowę i co dalej?
  10. Rekrutacja u Baby Jagi?

Halina Guryn

Halina GurynAutor, redaktor, dziennikarz. Od 1998 r. związana z prasą o profilu społeczno-ekonomicznym. Specjalizuje się w tematyce zarządzania firmą oraz zarządzania kadrami.

Uważa, że nawet najbardziej trudne i skomplikowane tematy można przedstawić w sposób jasny i zrozumiały dla każdego.

Jej artykuły w formie raportów, studiów przypadku, wywiadów z ekspertami, komentarzy i relacji można znaleźć m.in. w takich czasopismach, jak: „Manager” – pierwsza polska edycja, „Neumann Management Review”, „Computer Reseller News”, Personel i Zarządzanie”, „Serwis HR”. Współautor książki „Top Employers Polska 2010”, wyd. przez Instytut CRF.

Laureatka nagród i wyróżnień (np. specjalnej nagrody w konkursie Ministerstwa Finansów i CDM Pekao S.A. na Najlepszy Artykuł Prasowy za tekst Obligacje skarbowe w Internecie).

Współpracownik licznych mediów prasowych, elektronicznych, wydawnictw książkowych oraz instytucji kultury.

Autorka programów teatralnych (np. do spektakli: „Miss Saigon”, „Grease”, „Koty”, „Taniec wampirów”) oraz projektów edukacyjnych, promujących sztukę sceniczną i muzykę (np. o musicalu – dla Teatru Muzycznego Roma, na temat opery i baletu – dla Teatru Wielkiego w Łodzi).

Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze PWST w Warszawie (obecnie – Akademia Teatralna). Doktorantka Instytutu Sztuki PAN. Specjalista w zakresie zarządzania projektami (monitoring i ewaluacja) w instytucjach kultury (certyfikat Narodowego Centrum Kultury). Specjalista w dziedzinie public relations w instytucjach kultury (certyfikat Narodowego Centrum Kultury).

Powrót
Pobierz E-BOOK Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Ocena: 1 głosów 5.00
Dodaj swój komentarz (opcja dostępna dla zalogowanych )
Autor:
Treść:
Dodaj Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Centrum Wiedzy

Pokaż/Ukryj

Najczęściej czytane

Pokaż/Ukryj

Piszą dla nas

Pokaż/Ukryj
Joanna TurłukowskaMagister filozofii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego i filologii polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Autorka prac magisterskich: „Dekonstrukcja jako kategoria tekstua...

Słownik HR

Pokaż/Ukryj
S jak System udziału w korzyściach(ang. Gainsharing Plan) forma wynagradzania, w której część płacy zmienia się w zależności od osiągania przez zespoły pracownicze wyznaczonych im celów (np. zmniej...więcej

Sprawdź swoje dopasowanie

Pokaż/Ukryj