Strona wykorzystuje pliki cookies w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Rozumiem, nie pokazuj więcej

Praca eRekrutacja Testy osobowości Kompetencje

JOBFITTER Sp. z o.o. - właściciel serwisu psychologiczno-rekrutacyjnego JOBFITTER, oferującego innowacyjne rozwiązania rekrutacyjne, wspierające pracodawców w skutecznym pozyskiwaniu kandydatów. W obszarze działalności firmy znajduje się serwis rekrutacyjny, system zarządzania rekrutacjami, diagnoza pracowników oraz inne projekty internetowe.

Reklamowe eldorado - zarobki pracowników działu marketingu i agencji reklamowej

Anna Włudarczyk

Wynagrodzenia i motywatory
raport rynkowy

whitewolf - FotoliaNajnowsze raporty płacowe wskazują, że pracownicy rozpoczynający swoją karierę zawodową w agencjach reklamowych lub działach marketingu już na starcie mogą się spodziewać wysokich zarobków.

 

 

 

Najnowsza edycja badania wynagrodzeń oraz stawek godzinowych pracowników agencji i domów mediowych różnych szczebli wskazuje, że wynagrodzenia w branży reklamowej nadążały za wskaźnikami inflacji. Według badania "Raport o wynagrodzeniach SAR 2010", przeprowadzonego na zlecenie Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, przez firmę IDEA! Management Konsulting, wzrost płac w agencjach reklamowych pomiędzy rokiem 2009 i 2010, dotyczy 51% stanowisk, zaś obniżenie lub stagnacja płac obejmuje 49% stanowisk.

Kto dostaje najwięcej

Stanowiskiem o najwyższej płacy średniej w agencjach reklamowych jest Financial Director, z płacą całkowitą brutto – średnio w wysokości 26 000 zł miesięcznie i Creative Director – z płacą całkowitą średnio w wysokości 23 000 zł miesięcznie. Stanowiskiem o najwyższej średniej płacy w domach mediowych jest Buying Director z płacą całkowitą średnio w wysokości 26 600 zł miesięcznie, Financial Director z płacą całkowitą średnio w wysokości 26 400 zł miesięcznie oraz Planning Director 24 000 zł brutto miesięcznie.

Tabela 1. Wynagrodzenia na stanowiskach w agencji reklamowejwynagrodzenia, motywowanie, raport z badań,marketing,reklama oraz PR, PR oraz IPR

Źródło: Raport o wynagrodzeniach SAR 2010.

Początkujący bez wynagrodzenia

Zanim jednak początkujący grafik znajdzie się na stanowisku, które ma najwyższa płacę w agencji reklamowej, czeka go długa droga.

Początki kariery w agencji reklamowej nie wiążą się z wysokimi zarobkami, a często nie ma ich wcale. Młodzi graficy odbywają staże w prestiżowych agencjach reklamowych bez wynagrodzenia, ponieważ taki wpis w CV jest bardzo cenny. Najlepsi stażyści mogą liczyć na etat, a ich zarobki „starują” z bardzo wysokiego pułapu, według raportu SAR 2010 jest to średnio 6000 zł brutto miesięcznie. W mniejszych agencjach zarobki kształtują się z reguły na poziomie wyższym niż średnia krajowa, ale rzadko kiedy osiągają taki pułap jak u największych. Najniższe wynagrodzenie w branży reklamowej oscyluje wokół 2000–3000 zł brutto, ale graficy często mają okazję uzyskać premię od projektów bardziej zaawansowanych technicznie lub wymagających większego zaangażowania wyobraźni i kreatywności.

– Wzrost zarobków w agencjach reklamowych najczęściej można zaobserwować na wysokich szczeblach kadry zarządzającej (dyrektorzy), a także w momencie zmiany pracy wśród kadry menedżerskiej – podkreśla Krzysztof Gugała z IDEA! Management Konsulting – Nowo rekrutowani pracownicy na niższych poziomach, mimo poprawy sytuacji rynkowej w 2010 roku, nie otrzymują propozycji wyższych zarobków – dodaje Krzysztof Gugała.

Sam sobie sterem

W branży reklamowej często zdarza się, że pracownicy kreatywni i graficy pracują na własny rachunek. Swoje wynagrodzenie ustalają wówczas indywidualnie. Popularny sposób rozliczeń w tej branży to ustalenie stawki za godzinę. W 2010 roku wynagrodzenie dla Copywritera i grafika wahało się średnio ok. 200 zł za godzinę (do kwoty tej trzeba doliczyć 22% podatku VAT).

Wysoki marketing

Jak wynika z danych raportu płacowego, opracowanego na podstawie badania prowadzonego w 2010 roku przez firmę Hewitt Associates, średnie wynagrodzenia specjalisty ds. marketingu wynosi 5287 zł brutto.

– Płace dla osób zaczynających pracę w charakterze specjalisty ds. marketingu różnią się w poszczególnych regionach kraju. Wynagrodzenie jest wyższe w firmach warszawskich – wynosi średnio 6376 zł brutto, a w pozostałych regionach kraju 4684 zł brutto miesięcznie. Jednak podstawowe zarobki na tym stanowisku są wyższe niż średnie wynagrodzenie w gospodarce – mówi Barbara Jastrzębska Lider Zespołu Analiz w firmie Hewitt.

Kolejny stopień kariery w dziale marketingu to stanowisko starszego specjalisty ds. marketingu. Jak pokazuje badanie Hewitt Associates, awans w tym przypadku nie wiąże się ze znaczącym wzrostem wynagrodzenia. Mediana zarobków starszego specjalisty ds. marketingu to 6500 zł brutto miesięcznie.

Tabela 2. Wynagrodzenia w działach marketinguwynagrodzenia, motywowanie, raport z badań,marketing,reklama oraz PR, PR oraz IPR

Źródło: Raport płacowy 2010, Hewitt Associates.

Wysoki skok

Znaczny wzrost zarobków jest odczuwalny w momencie przejścia na stanowisko menedżera ds. marketingu. Menedżer w firmie warszawskiej może otrzymać średnie miesięczne wynagrodzenie w wysokości 14 896 zł brutto – to ponad dwa razy wyższe zarobki w porównaniu ze stanowiskiem starszego specjalisty.

– Nasze badanie pokazuje, iż stanowiska marketingowe są bardzo dobrze opłacane w porównaniu z pozostałymi działami w firmie. Awans związany jest z wyraźnym wzrostem płacy podstawowej. Widoczna jest także różnica pomiędzy płacą w Warszawie, a pozostałymi regionami, jest to jednak charakterystyka całej gospodarki – podkreśla Barbara Jastrzębska.

Absolwenci, którzy planują karierę w agencjach reklamowych powinni wiedzieć, że otrzymanie etatu na początku pracy nie jest najprostsze. Początki to zwykle bezpłatne staże, ale jeśli kandydat wykaże się oryginalnością, ma szansę na stałe zatrudnienie i to od razu z bardzo wysokim wynagrodzeniem. Na wysokie zarobki mogą także liczyć rozpoczynający pracę w działach marketingu. Na chętnych czeka nie tylko wynagrodzenie powyżej średniej w gospodarce, ale też zatrudnienie na etacie.

Zapoznaj się z innymi artykułami:

  1. Ostrygi w Boże Narodzenie, czyli praca w zagranicznej korporacji
  2. Wymagania duże, ale konkretne
  3. 10 przykazań człowieka reklamy
  4. Szaleństwo terminów i nieustannej kreatywności
  5. Profil „doskonałego zabójcy”, czyli praca w Public Relations
  6. Karuzela stanowisk i odpowiedzialności
  7. Copywriter, czyli plastyka języka
  8. Reklamowe eldorado
  9. „Dobra agencja” – co to takiego?
  10. Facebook – sztuka (auto)reklamy

Anna Włudarczyk

Od 1998 r. współpracuje z redakcją miesięcznika "Personel i Zarządzanie", gdzie zajmuje się materiałami o tematyce zarządzania, zarządzania ludźmi w firmie, szkoleń i rozwoju pracowników.

Od 2006 r. jest również menedżerem projektów wydawniczych w Nowoczesnej Firmie, gdzie odpowiada m.in. za kompleksowe przygotowanie kompendiów branżowych KADRY w Polsce i SZKOLENIA w Polsce.

Powrót
Pobierz E-BOOK Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Ocena: 1 głosów 5.00
Dodaj swój komentarz (opcja dostępna dla zalogowanych )
Autor:
Treść:
Dodaj Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Centrum Wiedzy

Pokaż/Ukryj

Najczęściej czytane

Pokaż/Ukryj

Piszą dla nas

Pokaż/Ukryj
Anna WłudarczykOd 1998 r. współpracuje z redakcją miesięcznika "Personel i Zarządzanie", gdzie zajmuje się materiałami o tematyce zarządzania, zarządzania ludźmi w firmie, szkoleń i rozwoju pr...

Słownik HR

Pokaż/Ukryj
A jak Asertywnośćumiejętność wyrażania własnego zdania i emocji w sposób zrównoważony, pozbawiony agresji i nie naruszający psychicznego terytorium innych osób, a także obrony własnych praw w ró...więcej

Sprawdź swoje dopasowanie

Pokaż/Ukryj