Strona wykorzystuje pliki cookies w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Rozumiem, nie pokazuj więcej

Praca eRekrutacja Testy osobowości Kompetencje

JOBFITTER Sp. z o.o. - właściciel serwisu psychologiczno-rekrutacyjnego JOBFITTER, oferującego innowacyjne rozwiązania rekrutacyjne, wspierające pracodawców w skutecznym pozyskiwaniu kandydatów. W obszarze działalności firmy znajduje się serwis rekrutacyjny, system zarządzania rekrutacjami, diagnoza pracowników oraz inne projekty internetowe.

Personel pokładowy – praca marzeń czy ciężka harówka?

Małgorzata Rzewuska

Specyfika branży/zawodu
wywiad

Życie zawodowe stewardesy to nieustanne szkolenie, powtarzanie procedur, komend do ewakuacji, zdawanie egzaminów. To również dbanie o sprawność i kondycję fizyczną, aby w sytuacji awaryjnej zawsze dać sobie radę. Wszystkie stewardesy wiedzą, jak cenna i ważna jest wtedy każda minuta oraz podjęcie natychmiastowego działania.

 

 

Rozmowa z Anną Rembielińską – starszą stewardesą, szefową pokładu z dwudziestoletnim stażem pracy w Polskich Liniach Lotniczych LOT.

Praca na pozycji

Personel pokładowy, wykonujący lot – w zależności od wielkości i typu samolotu – może składać się od 1 do 9 osób. Załogę pokładową stanowią stewardesy/stewardzi, natomiast piloci – załogę kokpitową. W samolocie leci zazwyczaj dwóch pilotów, a w sytuacji kiedy czas lotu przekracza 9 godzin – czterech.

Praca załogi pokładowej zorganizowana jest zgodnie z tzw. pozycjami na pokładzie samolotu: pierwszą, drugą, trzecią itd. Na każdej pozycji wykonuje się określone zadania, za które każda stewardesa odpowiada. Są to zarówno obowiązki przedstartowe, np. pobieranie dokumentów niezbędnych do lotu i przekazywanie kapitanowi meldunku, jak i obowiązki w trakcie lotu. Na każdej pozycji ciążą też inne zadania w sytuacji awaryjnej i w czasie ewakuacji pasażerów. Przed każdym lotem, co najmniej na godzinę przed planowanym startem samolotu, odbywa się tzw. briefing. Prowadzi go szefowa pokładu, czyli stewardesa, która leci na pozycji pierwszej. Ona sprawdza, czy każdy członek załogi wie, jakie obowiązki do niego należą, czy zna pozycję, na której leci i jakie, w razie sytuacji awaryjnej, powinien wykonać czynności.

Grafik lotów ustalany jest przez zespół crew control na okres jednego miesiąca. Crew control planuje, na której pozycji w danym locie będzie leciała stewardesa. Im większe doświadczenie i staż pracy ona posiada, na tym wyższej pozycji może latać. Przykładowo na pozycji pierwszej, czyli szefowej pokładu, może lecieć stewardesa o dużym doświadczeniu, która dodatkowo przeszła pod tym kątem przygotowanie zawodowe, zdała egzamin i podjęła nowe obowiązki. Za zgodą szefowej pokładu, niektóre stewardesy mogą wymienić się pomiędzy sobą pozycjami. Szefowa/szef pokładu może np. zdecydować, że na pozycji drugiej w małym Boeingu może lecieć osoba, która lata minimum rok. Ale może nie wyrazić takiej zgody stewardesie, która na linię weszła 2 miesiące wcześniej.

Nietypowy zawód

Zawód stewardesy jest zawodem bardzo specyficznym. Na pokładzie samolotu stewardesa pełni dwie różne funkcje:

  1. Zajmuje się obsługą pasażerów – od momentu ich wejścia na pokład samolotu aż do zakończenia podróży. W tym czasie dba o komfort pasażerów podczas lotu, podaje im posiłki i napoje, pomaga, udziela informacji, stwarza przyjemną atmosferę – stąd ważne w tym zawodzie jest pozytywne nastawienie do otoczenia, życzliwość, uśmiech na twarzy.
  2. Dba o bezpieczeństwo pasażerów – To bardzo ważna funkcja! W sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu pasażerów, stewardesy przeprowadzają ewakuację. Kiedy stan zdrowia któregoś z pasażerów podczas lotu się pogorszy – udzielają pierwszej pomocy. Rolą stewardes jest również opanowanie na pokładzie sytuacji, jaką stwarzają niektórzy pasażerowie, np. pijana osoba, która swoim zachowaniem utrudnia innym podróżującym lot. W przypadku jakichkolwiek problemów technicznych na pokładzie samolotu i niespodziewanych sytuacji, do obowiązków personelu pokładowego należy zapanowanie nad sytuacją i uspokojenie zdenerwowanych pasażerów.

W tej pracy należy być przygotowanym na pełną dyspozycyjność czasową. Charakter pracy jest taki, że jest to praca zmianowa, dodatkowo związana z ciągłym przekraczaniem stref czasowych i klimatycznych. Trzeba być też gotowym np. na późniejszy powrót do domu, gdy w trakcie lotu pogoda się popsuje tak, że wymaga to zmiany przebiegu trasy lotu i lądowania na lotnisku zapasowym – nie w Warszawie, ale np. w Krakowie. Wymagana jest też elastyczność – trzeba być przygotowanym na zmiany w grafiku lotów – czasem z godziny na godzinę. Może być to związane np. ze zamianą samolotu, którym miał się odbyć rejs np. z Embraera na Boeinga. Jeżeli stewardesa na tym typie samolotu nie lata, to mimo, że zgodnie z grafikiem lotu miała pracować – polecieć nim nie może. Wtedy zawiadamiane są stewardesy, które pełnią dyżur domowy i w takiej sytuacji to one muszą stawić się w pracy. W ciągu miesiąca stewardesa nie może spędzić w powietrzu więcej niż 100 godz. – liczonych jako czas samego lotu – od momentu wystartowania do czasu lądowania.

Plusy i minusy pracy stewardesy

Niewątpliwie to, co do zawodu stewardesy przyciąga niejedną osobę, to związane z tą pracą możliwości zwiedzenia – praktycznie – całego świata. Im więcej zna się języków obcych, tym większe ma się w tym obszarze szanse. Zdarza się, że linia lotnicza może wynająć na jakiś czas innemu przewoźnikowi zarówno samolot, jak i załogę. Wtedy tych okazji do odwiedzenia różnych krajów, może być jeszcze więcej, np. gdy obca linia lotnicza obsługuje połączenia z krajami, do których polski przewoźnik nie lata. Czas, który w danym kraju się spędza zależy od grafiku lotów. Może to być np. 17 godz. przerwy, ale też 2–3 dni – wtedy, gdy samoloty nie latają codziennie. Ten czas nie jest dla stewardesy oczywiście czasem wolnym, ale czasem podróży służbowej, w trakcie której ma ona zapewnione zakwaterowanie. Warunki odpoczynku są bardzo dobre – przeważnie nocuje się w dobrej klasy hotelach. W tym czasie można m.in. zwiedzić miejsce, do którego się przyleciało – jednak o tym, gdzie się będzie przebywało, jak długo i pod jakim numerem telefonu będzie się dostępnym, należy poinformować kapitana samolotu!

Specyfika tej pracy sprawia również, że personel pokładowy jest ze sobą bardzo zżyty i dobrze zgrany. Często pracownicy pracują w firmie od wielu lat, co mocno wpływa na zacieśnianie się ich relacji i dobrą atmosferę pracy. W wielu przypadkach poprzez pracę nawiązały się trwałe przyjaźnie. Charakter pracy zespołowej powoduje też, że wiadomo kto, na kim może w pracy polegać. Dla wielu członków załogi pokładowej to właśnie ta wzajemna współpraca, pomoc i koleżeńskie relacje sprawiają, że z przyjemnością przychodzą do pracy, a sama praca sprawia im ogromną satysfakcję.

Nie ma dwóch takich samych lotów. W każdym momencie lotu może zaistnieć sytuacja, która będzie zagrożeniem dla bezpieczeństwa pasażerów. Dużym wyzwaniem w pracy stewardesy jest zauważenie w odpowiednim czasie przesłanki do wystąpienia groźnej sytuacji i szybka reakcja ze strony personelu pokładowego – wiele od tego zależy. Nawet podczas bardzo miłego lotu kiedy za oknem przyświeca słońce i niebo jest niemal bezchmurne, może dojść np. do gwałtownej turbulencji spowodowanej podmuchem wiatru. Może bardzo mocno rzucić samolotem tak, że osoby stojące w korytarzu, a nie zapięte pasami, mogą się przewrócić. Stresującą sytuacją jest natomiast ta, w której dochodzi do nagłego zachorowania, łącznie z utratą przytomności pasażera lotu. Jeśli wśród innych uczestników lotu nie ma lekarza – to jak powyżej wspomniano – stewardesy muszą działać same, tak aby ratować życie człowieka.

To co odróżnia tę pracę od typowych, tzw. prac biurowych i może stanowić pewną niedogodność, to fakt, że miejsce pracy stewardesy znajduje się na wysokości 5–10 km, w mocno ograniczonej i zamkniętej przestrzeni samolotu. Tutaj nie sposób oderwać się od swojego miejsca pracy – wyjść np. na korytarz, odprężyć się, nie mówiąc już o wyskoczeniu na lunch, czy załatwieniu jakiejś sprawy. Co by się nie działo, personel pokładowy jest w samolocie aż do końca podróży Podczas lotu przebywa się cały czas w sztucznym oświetleniu. Okna w samolocie są na tyle małe, że nie doświetlają w sposób wystarczający pomieszczeń kabiny. Dodatkowo ciśnienie oraz ilość tlenu w powietrzu są inne niż na ziemi. Przy małej podaży tlenu trudniej się pracuje – jest się bardziej ociężałym, odczuwa się większe zmęczenie. Kolejnym utrudniającym pracę czynnikiem, mogą być wspomniane turbulencje. Zdarza się, że występują one nawet podczas całego lotu.

personel pokładowy, stewardesa, steward, specyfika branży/zawodu,transport i logistyka

Zapoznaj się z innymi arykułami:

  1. Odwołanie z urlopu
  2. Nienormowany czas pracy
  3. Dlaczego nie awansuję...? Między skoczkiem a okupantem
  4. Dlaczego nie awansuję...? Obrażeni na firmę
  5. Dlaczego nie awansuję...? Na progu niekompetencji
  6. Pracuj mądrzej, a nie ciężej...
  7. Jak cię widzą, tak cię piszą
  8. Jak mówić o niewygodnych faktach w swoim CV?
  9. Jesteś zaproszony na rozmowę i co dalej?
  10. Rekrutacja u Baby Jagi?

Małgorzata Rzewuska

Małgorzata RzewuskaAbsolwentka studiów magisterskich na kierunku „Zarządzanie Przedsiębiorstwem” w Szkole Głównej Handlowej oraz podyplomowych studiów „Strategiczne Zarządzanie Zasobami Ludzkimi” zrealizowanych przez Polską Fundację Promocji Kadr.

Od 2000 roku związana z obszarem HR jako praktyk, a od 2008 roku jako dziennikarz specjalizujący się w tematyce HRM. Jej artykuły w formie studiów przypadków, wywiadów z ekspertami, komentarzy i relacji można znaleźć w „Serwisie HR”. Współautor książki „Top Employers Polska 2010”, wyd. przez Instytut CRF.

Powrót
Pobierz E-BOOK Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Ocena: 0 głosów 0.00
Dodaj swój komentarz (opcja dostępna dla zalogowanych )
Autor:
Treść:
Dodaj Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Centrum Wiedzy

Pokaż/Ukryj

Najczęściej czytane

Pokaż/Ukryj

Piszą dla nas

Pokaż/Ukryj
Anna WłudarczykOd 1998 r. współpracuje z redakcją miesięcznika "Personel i Zarządzanie", gdzie zajmuje się materiałami o tematyce zarządzania, zarządzania ludźmi w firmie, szkoleń i rozwoju pr...

Słownik HR

Pokaż/Ukryj
S jak Szczupłe zarządzanie(ang. lean management, szczupłe wytwarzanie - lean manufacturing, znane także jako Toyota Production System - TPS) wywodzący się z Japonii sposób zarządzania i wytwarzania nakie...więcej

Sprawdź swoje dopasowanie

Pokaż/Ukryj