Strona wykorzystuje pliki cookies w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Rozumiem, nie pokazuj więcej

Praca eRekrutacja Testy osobowości Kompetencje

JOBFITTER Sp. z o.o. - właściciel serwisu psychologiczno-rekrutacyjnego JOBFITTER, oferującego innowacyjne rozwiązania rekrutacyjne, wspierające pracodawców w skutecznym pozyskiwaniu kandydatów. W obszarze działalności firmy znajduje się serwis rekrutacyjny, system zarządzania rekrutacjami, diagnoza pracowników oraz inne projekty internetowe.

Szycie na miarę, czyli kreator sprzedaży internetowej

Halina Guryn

Trendy w branży
artykuł poradniczy

Niesamowite pomysły grafików komputerowych, ruchome elementy na stronie internetowej, oszałamiająca kolorystyka, mnóstwo informacji o sprzedawanych produktach – co z tego, jeżeli na stronie www nie można szybko znaleźć potrzebnej informacji, albo łatwo kupić w sklepie internetowym poszukiwanej przez siebie rzeczy.

 

 

Chyba każdy z nas ma już za sobą takie doświadczenia i niejednokrotnie po 30 sekundach wycofywał się z serwisu internetowego w przekonaniu, że więcej tam nie powróci. W sprzedaży takie zjawisko oznacza tylko jedno – utratę klienta, a za jego pośrednictwem – także kolejnych odbiorców oferty handlowej.

Przeprowadzone już w 2006 r. badania firmy Empirix udowodniły, że 91% osób korzystających z serwisów www poddaje się po maksymalnie 3 nieudanych próbach wykonywania przez siebie czynności np. rejestracji w serwisie. Z kolei 36% respondentów deklarowało, że nie chce mieć kontaktu z firmą, która nie spełniła ich oczekiwań w Internecie. Na te wyniki badań zwraca dzisiaj uwagę Tomasz Karwatka, autor książki Usability w e-biznesie. Co kieruje Twoim klientem? Wskazuje, że warto na nowo określić, na czym polega praca specjalisty ds. webusability (ds. użyteczności serwisów www) – człowieka, którego umiejętności mogą decydować o sukcesie w sprzedaży usług lub produktów przez Internet.

Nie trudno bowiem wyobrazić sobie następującą sytuację: oto sklep internetowy traci właśnie potencjalnego klienta, który musi przejść przez zbyt skomplikowaną procedurę rejestracji i nie ma więc szansy na szybkie złożenie zamówienia. Inny przykład: potencjalny klient nie może w prosty i szybki sposób znaleźć opisu jednego z poszukiwanych towarów, zniechęca się i w rezultacie nie składa zamówienia.

Jak mówisz, tak sprzedasz

Wśród stosunkowo nowych technik zwiększania sprzedaży takich, jak np. cross-selling (sprzedaż produktów dodatkowych), up-selling (sprzedaż droższych produktów), telemarketing, oustosurcing, franchising, sprzedaż przez Internet jest metodą szczególnie chętnie wykorzystywaną w dzisiejszym handlu. Dlatego też sposób prowadzenia dialogu z potencjalnym klientem za pośrednictwem serwisu www ma decydujące znaczenie dla sukcesu w sprzedaży.

 Każdy zajmuje się sprzedażą, niezależnie od tego, czym się zajmuje – mówi Brian Tracy, ekspert w dziedzinie zarządzania, w tym strategii sprzedaży – Całe wasze życie to ciągły proces komunikowania się z innymi, przekonywania ich i wywierania na nich wpływu. Jedyne pytanie to – czy jesteście w tym dobrzy? Wasza umiejętność „sprzedawania” waszych pomysłów innym zadecyduje o waszym sukcesie w życiu i karierze w tej samej mierze, co jakikolwiek inny czynnik.* Bez względu na to, czy mamy do czynienia z właścicielem sklepu internetowego, menedżerem produktu w przedsiębiorstwie, pracownikiem firmy internetowej, każdy z nich jest coraz częściej zainteresowany tym, jak tworzyć serwisy www – jak mówić o swojej ofercie, aby przyciągać klientów i w rezultacie zwiększać sprzedaż.

Usabilility, czyli użyteczność

Użyteczność w serwisach www (webusability) opiera się na umożliwieniu np. potencjalnemu klientowi sklepu internetowego – prostej i niemal intuicyjnej nawigacji po serwisie, na ułatwieniach w poszukiwaniu informacji oraz na zrozumiałej i jasnej dla każdego użytkownika serwisu komunikacji.

Zdaniem Tomasza Karwatki, warto pamiętać o pięciu najważniejszych elementach użyteczności serwisu www, wskazane przez Jakuba Nielsena, jednego z pierwszych zwolenników i propagatorów badania webusability:

  1. Jak łatwo jest użytkownikowi wykonać podstawowe zadanie podczas pierwszego kontaktu z serwisem? (Learnability)
  2. Jak szybko zadanie wykonuje użytkownik, który już zna serwis? (Efficiency)
  3. Jak szybko użytkownik może osiągnąć biegłość w posługiwaniu się serwisem po dłuższej w nim nieobecności? (Memorability)
  4. Jak wiele błędów popełniają użytkownicy serwisu; jak te błędy są komunikowane oraz w jakim czasie i w jaki sposób użytkownicy mogą sobie z nimi poradzić? (Errors)
  5. Czy użytkownicy lubią korzystać z serwisu? (Satisfaction)

Czytelny przekaz

Czytelny przekaz oznacza również uporządkowanie w sposobie przedstawiania informacji o produkcie lub usłudze. Często internauci oczekują, że po firmowej stronie www będzie można poruszać się według określonych standardów. Unifikacja rozwiązań to jeden z głównych postulatów użyteczności. Im więcej nowatorskich funkcji, tym większe ryzyko, że witryna będzie kłopotliwa w nawigacji – przekonuje Marta Radzińska w branżowym czasopiśmie „Network Magazyn".** Użytkownicy są bowiem przyzwyczajeni do tego, że określone elementy serwisu znajdują się w ustalonych miejscach na głównej stronie www i mają znane z innych serwisów funkcje, np. tzw. menu serwisu, umieszczenie linków do podstron. Jeżeli te linki będą inaczej niż zwykle umieszczone (np. w innym miejscu niż spodziewa się tego użytkownik), to witryna może być trudniejsza w obsłudze.

Specjalista w zakresie webusability ma tutaj ważną rolę do spełnienia – musi wyważyć proporcje między dążeniem do oryginalności i wizualnej atrakcyjności strony np. sklepu internetowego, a prostotą w znajdowaniu niezbędnych dla klientów informacji o produktach lub usługach. Jest kreatorem sprzedaży. Potrafi „szyć na miarę”, czyli tworzyć serwisy www odpowiadające potrzebom dwóch stron – firmy i jej klienta. Wtedy będą w pełni użyteczne.

Więcej szczegółów na temat webusability w sprzedaży i praktycznych metod tworzenia serwisów www można znaleźć w książce Tomasza Karwatki, Usability w e-biznesie. Co kieruje Twoim klientem?, Helion, Gliwice 2009.

Przydatne informacje są też pod adresem Stowarzyszenia Profesjonalistów Usability www.upassoc.org/usability_resources/jobs

trendy w branży, sprzedaż przez Internet,IT oraz nowe technologie

Źródło: Karwatka T.: Usability w e-biznesie. Co kieruje Twoim klientem?, Helion, Gliwice 2009.


* B. Tracy: Zostań super sprzedawcą. 21 świetnych sposobów, aby sprzedawać więcej, szybciej i łatwiej, MT Biznes, Warszawa 2006, s. 8. 
** M. Radzińska: Webusability w firmie, "Network Magazyn", 2010, nr 23 (25 IV-25 VII), s. 64.
 


Zapoznaj się z innymi artykułami z dziedziny IT:

  1. Szycie na miarę, czyli kreator sprzedaży internetowej
  2. Dwie strony medalu, czyli komunikacja z IT
  3. Gruby portfel informatyka
  4. Jak motywować informatyków z pokolenia Y?
  5. Czy branża IT jest zarezerwowana tylko dla mężczyzn?
  6. Jakich specjalistów szukają pracodawcy IT?
  7. Praca w zespole, czy na własny rachunek?
  8. Predyspozycje i edukacja informatyków
  9. Zawodowy gracz komputerowy
  10. Komputerowa złota rączka

Halina Guryn

Halina GurynAutor, redaktor, dziennikarz. Od 1998 r. związana z prasą o profilu społeczno-ekonomicznym. Specjalizuje się w tematyce zarządzania firmą oraz zarządzania kadrami.

Uważa, że nawet najbardziej trudne i skomplikowane tematy można przedstawić w sposób jasny i zrozumiały dla każdego.

Jej artykuły w formie raportów, studiów przypadku, wywiadów z ekspertami, komentarzy i relacji można znaleźć m.in. w takich czasopismach, jak: „Manager” – pierwsza polska edycja, „Neumann Management Review”, „Computer Reseller News”, Personel i Zarządzanie”, „Serwis HR”. Współautor książki „Top Employers Polska 2010”, wyd. przez Instytut CRF.

Laureatka nagród i wyróżnień (np. specjalnej nagrody w konkursie Ministerstwa Finansów i CDM Pekao S.A. na Najlepszy Artykuł Prasowy za tekst Obligacje skarbowe w Internecie).

Współpracownik licznych mediów prasowych, elektronicznych, wydawnictw książkowych oraz instytucji kultury.

Autorka programów teatralnych (np. do spektakli: „Miss Saigon”, „Grease”, „Koty”, „Taniec wampirów”) oraz projektów edukacyjnych, promujących sztukę sceniczną i muzykę (np. o musicalu – dla Teatru Muzycznego Roma, na temat opery i baletu – dla Teatru Wielkiego w Łodzi).

Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze PWST w Warszawie (obecnie – Akademia Teatralna). Doktorantka Instytutu Sztuki PAN. Specjalista w zakresie zarządzania projektami (monitoring i ewaluacja) w instytucjach kultury (certyfikat Narodowego Centrum Kultury). Specjalista w dziedzinie public relations w instytucjach kultury (certyfikat Narodowego Centrum Kultury).

Powrót
Pobierz E-BOOK Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Ocena: 1 głosów 5.00
Dodaj swój komentarz (opcja dostępna dla zalogowanych )
Autor:
Treść:
Dodaj Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Centrum Wiedzy

Pokaż/Ukryj

Najczęściej czytane

Pokaż/Ukryj

Piszą dla nas

Pokaż/Ukryj
Małgorzata RzewuskaAbsolwentka studiów magisterskich na kierunku „Zarządzanie Przedsiębiorstwem” w Szkole Głównej Handlowej oraz podyplomowych studiów „Strategiczne Zarządzanie Zasobami Ludzkimi” ...

Słownik HR

Pokaż/Ukryj
N jak Negatywizm(ang. negativity) tendencja do zachowań niezgodnych z oczekiwaniami otoczenia, która często powadzi do postawy sprzeciwu wobec obowiązujących zasad. W postaci biernej obj...więcej

Sprawdź swoje dopasowanie

Pokaż/Ukryj