Strona wykorzystuje pliki cookies w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Rozumiem, nie pokazuj więcej

Praca eRekrutacja Testy osobowości Kompetencje

JOBFITTER Sp. z o.o. - właściciel serwisu psychologiczno-rekrutacyjnego JOBFITTER, oferującego innowacyjne rozwiązania rekrutacyjne, wspierające pracodawców w skutecznym pozyskiwaniu kandydatów. W obszarze działalności firmy znajduje się serwis rekrutacyjny, system zarządzania rekrutacjami, diagnoza pracowników oraz inne projekty internetowe.

Szaleństwo terminów i nieustannej kreatywności - czego można się spodziewać po pracy w agencji reklamowej

Anna Włudarczyk

Problemy grupy zawodowej
artykuł poradniczy

© Konstantin Li - Fotolia.comPraca w agencji reklamowej nie należy do najłatwiejszych, jednak można z niej czerpać wiele przyjemności. Satysfakcja zależy głównie od motywacji do pracy oraz od tego, czy właściwy człowiek trafi na właściwe miejsce.

 

 

 

Agencje reklamowe oczekują od kandydatów różnych umiejętności i jedno jest pewne – nie każdy się do tej pracy się nadaje. Z pewnością nie jest to praca dla introwertyka unikającego kontaktu z innymi ludźmi. W tej pracy dobrze poczują się raczej osoby o uosobieniu choleryka lub sangwinika, które lubią kontakty z ludźmi, nowe wyzwania i kochają zmiany. Ogrom pracy, nieprzewidywalne środowisko, ciągłe wyzwania – to wszystko czeka na kandydatów do pracy w tej branży. Dlatego agencje poszukują osób, które mają siłę przebicia, są pewne siebie i wiedzą, czego chcą. Oczywiście nie obędzie się bez kreatywności i pomysłowości – ponieważ to jest podstawa w tej działalności. Nie tylko podczas pisania haseł reklamowych, czy tworzenia logo.

 

Wymogi rygorystyczne, ale nie tylko

Agencje reklamowe ciągle poszukują grafików z dobrze przygotowanym portfolio, czyli zbiorem prac potwierdzających wcześniejsze dokonania. Oczywiście ważna jest dobra znajomość programów graficznych lub studia kierunkowe. Na szczęście nie jest to konieczny wymóg. W procesie rekrutacji nie jest najistotniejsze, jakie kandydat do pracy w agencji ma wykształcenie. Okazuje się, że każdy może z powodzeniem pracować w reklamie, jeśli tylko potrafi udowodnić, że do tej pracy jest stworzony.

Szybki sukces za duże pieniądze

Praca w agencji reklamowej przynosi młodemu człowiekowi wiele profitów. Brak formalnych wymagań związanych z podjęciem pracy w agencji powoduje, że właściwie każda osoba, niezależnie od kierunku wykształcenia, wieku i dotychczasowych doświadczeń, może spróbować swoich sił w tej branży, ważne aby miała do tego predyspozycje, czyli przede wszystkim talent. Pracuje się zwykle w młodym zespole, dynamicznym, nastawionym na sukces i rozwój swoich pasji. Dużym atutem tego rodzaju pracy jest wysokie wynagrodzenie. Dodatkowym istotną korzyścią, dla osób, które chcą osiągać duże zarobki, jest rozbudowany system premiowania za wykonane zlecenia. Oczywiście jest on nierozerwalnie połączony z kreatywnością i zaangażowaniem na stanowisku pracy. Młody pracownik, który wykaże się pomysłowością i przyczyni się do sukcesu klienta może bardzo szybko osiągnąć wysokie zarobki oraz awansować.

Właśnie wizja dużych pieniędzy, sukcesu marketingowego, szybkiego awansu, hucznych imprez podsumowujących projekty, a także elitarny krąg osób zajmujących się reklamą, którzy wspólnie spędzają czas w pracy i poza nią – to ciągle przyciąga nowych kandydatów do pracy w agencji reklamowych. – "Praca w agencji reklamowej jest na pewno bardzo wciągająca i interesująca, stwarza możliwości realizacji zawodowej i satysfakcji z dobrze wykonanych zadań" – uważa Łukasz Pawlak z agencji Requiem – "ale ma też wiele wad. Trzeba przyzwyczaić się do pracy w dużym stresie, zmagać z niezadowoleniem klienta i pogodzić się z faktem, że nasze zarobki zależą od tego czy coś się klientowi spodoba, czy nie. Praca w agencji to nie zawsze realizacja własnych wizji artystycznych, ale często realizacja pomysłów zaspokajających różne gusty klientów" – podkreśla Łukasz Pawlak.

Nie zawsze kolorowo

Na polskich uczelniach jest mało kierunków, które oferują dyplom specjalisty do spraw reklamy. Zwykle są to płatne studia podyplomowe. W tym zawodzie konieczne jest ciągłe dokształcanie i poznawanie najnowszych trendów z dziedziny reklamy, a także analiza konkurencji. Praca w agencji zwykle wiąże się z nieregularnymi godzinami pracy – wiele projektów ma krótkie terminy realizacji, ponieważ klient ma mało czasu. Dlatego każdy potencjalny kandydat do pracy w agencji reklamowej musi się oswoić z napiętymi terminami, pracą w popołudniowych i nocnych godzinach. – "Większość realizowanych projektów ma termin na już, poprawkom klienta nie ma końca, a często zdarza się, że projekt, który wydawać by się mogło jest na ukończeniu, trzeba zaczynać od początku, ponieważ koncepcja klienta nagle się zmieniła" – przyznaje Łukasz Pawlak.

Zatrudnienie pod znakiem zapytania

Jeśli kandydat do pracy jest kreatywny, pracuje szybo i zaskakuje swoich szefów coraz to nowymi pomysłami, ławo może awansować, ale równie szybko pracę stracić. Funkcjonowanie agencji uzależnione jest od jej klientów – wystarczy, że duży klient zdecyduje się na zmianę agencji, która go obsługuje i wszyscy pracownicy mają problem. Niepewność zatrudnienia związana z decyzjami klientów oraz fluktuacja kadr są nagminnym zjawiskiem w tej branży. Nie jest rzadkością podkupywanie pracowników, przenoszenie się z agencji do agencji, z agencji do klienta, z agencji do domu mediowego.

Hasło na zawołanie

To, na co najbardziej narzekają pracownicy agencji reklamowych to ciągła gotowość do kreatywności. – "Klienci wymagają od nas nieustannej euforii w pracy i genialnych pomysłów. Każde kolejne hasło reklamowe, pomysł, kreacja musi być o niebo lepsze od poprzedniej" – mówi Łukasz Pawlak. Pracownicy muszą udowadniać swoim szefom, ale również klientom dla których pracują, że stać ich na coraz więcej i coraz lepiej. Agencje nieustannie muszą dbać o zadowolenie klienta, którego wymagania stale rosną. Nie jest łatwo wszystkich zadowolić. Taki rodzaj pracy nieuchronnie prowadzi do stresu, który towarzyszy tej pracy właściwie cały czas. Przy tak intensywnej pracy bardzo szybko przychodzi wypalenie zawodowe. Dlatego też wielu pracowników agencji decyduje się na założenie własnych, mniejszych agencji. Ale i tam praca nie jest najłatwiejsza ponieważ nieustannie trzeba zabiegać o nowe kontrakty i konkurować na rozdrobnionym rynku z małymi i dużymi agencjami.

Wielu absolwentom praca w agencji reklamowej ciągle jeszcze kojarzy się z elitarną i zamkniętą grupą osób, która realizuje ambitne projekty przynoszące im samym i klientom ogromne zyski. Bywa i tak, ale startujący w zawodzie muszą wiedzieć, że jest to praca, w której sukces bardzo trudno przewidzieć, ponieważ zwykle jest on uzależniony od subiektywnej oceny szefów i klientów.

Zapoznaj się z innymi arykułami:

  1. Ostrygi w Boże Narodzenie, czyli praca w zagranicznej korporacji
  2. Wymagania duże, ale konkretne
  3. 10 przykazań człowieka reklamy
  4. Szaleństwo terminów i nieustannej kreatywności
  5. Profil „doskonałego zabójcy”, czyli praca w Public Relations
  6. Karuzela stanowisk i odpowiedzialności
  7. Copywriter, czyli plastyka języka
  8. Reklamowe eldorado
  9. „Dobra agencja” – co to takiego?
  10. Facebook – sztuka (auto)reklamy

Anna Włudarczyk

Od 1998 r. współpracuje z redakcją miesięcznika "Personel i Zarządzanie", gdzie zajmuje się materiałami o tematyce zarządzania, zarządzania ludźmi w firmie, szkoleń i rozwoju pracowników.

Od 2006 r. jest również menedżerem projektów wydawniczych w Nowoczesnej Firmie, gdzie odpowiada m.in. za kompleksowe przygotowanie kompendiów branżowych KADRY w Polsce i SZKOLENIA w Polsce.

Powrót
Pobierz E-BOOK Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Ocena: 0 głosów 0.00
Dodaj swój komentarz (opcja dostępna dla zalogowanych )
Autor:
Treść:
Dodaj Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Centrum Wiedzy

Pokaż/Ukryj

Najczęściej czytane

Pokaż/Ukryj

Piszą dla nas

Pokaż/Ukryj
Aneta JuszczukPracuje jako coach, doradca menedżerów, prowadzi szkolenia oraz rekrutacje. Audytor przy projekcie Firma Przyjazna Klientowi. Jest autorką artykułów o tematyce dotyczącej zarząd...

Słownik HR

Pokaż/Ukryj
K jak Konformizm informacyjnyinformacyjny wpływ społeczny, jedna z dwóch (obok konformizmu normatywnego) form konformizmu. W sytuacji braku wiarygodnych informacji, człowiek obserwuje zachowania inny...więcej

Sprawdź swoje dopasowanie

Pokaż/Ukryj