Strona wykorzystuje pliki cookies w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Rozumiem, nie pokazuj więcej

Praca eRekrutacja Testy osobowości Kompetencje

JOBFITTER Sp. z o.o. - właściciel serwisu psychologiczno-rekrutacyjnego JOBFITTER, oferującego innowacyjne rozwiązania rekrutacyjne, wspierające pracodawców w skutecznym pozyskiwaniu kandydatów. W obszarze działalności firmy znajduje się serwis rekrutacyjny, system zarządzania rekrutacjami, diagnoza pracowników oraz inne projekty internetowe.

Doradca finansowy zawód dla ludzi uczciwych (2)

Anna Ochremiak

Problemy grupy zawodowej
artykuł poradniczy

Wybierając zawód doradcy finansowego trzeba brać pod uwagę odpowiedzialność, jakiej ten zawód wymaga. Zadaniem doradcy jest pomóc klientowi, czasem niezupełnie zorientowanemu w istocie podejmowanych decyzji, chcącemu zainwestować z zyskiem, lub wybrać korzystne ubezpieczenie. Klientowi nie do końca rozeznanemu we własnych potrzebach i oczekiwaniach, który nie do końca rozumie niuanse szerokiej rynkowej oferty, który nie jest w stanie ogarnąć wszystkich zasad funkcjonowania świata finansów, a czasami, z lenistwa, nie chce zaprzątać sobie nimi głowy. Niestety, rzeczywistość jest taka, że większość klientów nie czyta dokładnie podpisywanych umów, nie może lub nawet nie stara się ich zrozumieć. Dlatego na doradcy finansowym, czy tylko sprzedawcy produktów finansowych spoczywa ogromna odpowiedzialność.

 

Sprzedawca produktów finansowych (zwany powszechnie doradcą) jest z reguły pracownikiem konkretnej instytucji. I to nie na nim, ale na tej instytucji (banku, towarzystwie ubezpieczeniowym), ciąży odpowiedzialność. Nie od konkretnego człowieka, ale od instytucji poszkodowany przez pracownika klient będzie dochodził roszczeń. A instytucja jest na to gotowa – uzbrojona w zespół prawników, którzy reprezentują jej interesy, broni – nawet przed sądem – swoich pracowników.

Mając to jednak na uwadze firmy kontrolują zatrudnianych sprzedawców. – Obowiązkiem każdej instytucji finansowej jest wymaganie od pracowników stosowania zasad etyki zawodowej i uczciwego postępowania wobec klientów – tłumaczy Andrzej Przewoźnik, Prezes Zarządu Domu Maklerskiego Capital Partners S.A. – Wszyscy pracujący z klientami  muszą te zasady znać i ich przestrzegać. Obecnie sprawdzenie adekwatności klasy ryzyka produktu do wiedzy i potrzeb klienta jest już wymagane przez twarde przepisy. Na większą kontrolę nad pracownikami wpłynął też niedawny kryzys finansowy – dodaje Prezes Domu Maklerskiego Capital Partners. Zanim nastąpił, w wielu instytucjach finansowych panowała praktyka sprzedawania wszystkim wszystkiego. Rezultat był taki, że klienci w czasach najgłębszego kryzysu ponieśli ogromne straty, dotkliwsze, niż gdyby inwestowali pieniądze w sposób racjonalny, zgodny z poziomem ryzyka, jaki są w stanie zaakceptować. – W efekcie wiele instytucji poniosło dotkliwe straty wizerunkowe, a klienci ograniczyli do nich zaufanie – podkreśla Andrzej Przewoźnik.

Od niedawna jednak mamy w polskim prawie narzędzie, które pozwala na większą kontrolę nad poczynaniami doradców finansowych. To unijne dyrektywy MIFID, które nakładają na instytucje finansowe nowe obowiązki. Teraz każdy, kto chce na przykład kupić jednostki funduszu inwestycyjnego za pośrednictwem banku, albo aktywować usługę maklerską, musi wypełnić specjalną ankietę. Na podstawie analizy odpowiedzi klienta, pracownik banku czy biura maklerskiego zorientuje się, czy klient ma dostateczną wiedzę, by rozsądnie wybierać instrumenty finansowe i czy ma świadomość ryzyka finansowego, na jakie decyduje się w chwili zakupu. Jeśli doradca dojdzie do wniosku, że klient wie zbyt mało, by właściwie ocenić ryzyko, ma obowiązek odradzić mu zakup wybranego przez niego instrumentu, może natomiast zaproponować inny, bezpieczniejszy. Doradca nie może natomiast odmówić klientowi sprzedania wybranego produktu, jeśli ten będzie obstawać przy swojej decyzji, wbrew jego sugestiom. Kupi go jednak pod warunkiem, że podpisze oświadczenie, iż został poinformowany o możliwości strat, i że transakcji dokonuje na własne ryzyko.

Te rygorystyczne przepisy powodują, że powstaje dokumentacja transakcji, która umożliwia ocenę, czy doradca postępuje etycznie. Taką oceną zajmują się komórki kontroli wewnętrznej, które istnieją we wszystkich instytucjach finansowych, dzięki czemu ich zarządy mają aktualne informacje na temat wszelkich nieprawidłowości. Wszystkie te instytucje są też nadzorowane przez Komisję Nadzoru Finansowego. Jeśli doradca finansowy popadnie w konflikt z zasadą, że ma postępować zgodnie z prawem i etyką zawodową, która nakazuje dbać o interesy klienta – nie powinno umknąć to kontroli. Nieuczciwy doradca musi liczyć się z konsekwencjami swego postępowania. Jeśli wykonuje zawód licencjonowany (jak np. makler czy doradca inwestycyjny), może nawet stracić licencję. – Dobrze byłoby, żeby każda osoba używająca tytułu „doradca finansowy” zawsze działała w najlepszym interesie klienta – podkreśla Andrzej Przewoźnik. – Podejmowanie działań niezgodnych z jego interesem, wynikające z niewiedzy, niedbalstwa bądź nieuczciwości nie powinno pozostawać bez konsekwencji.

Zapoznaj się z innymi artykułami:

  1. Dobry czas dla bankiera
  2. Doradca finansowy zawód dla ludzi uczciwych
  3. Finansista na swoim?
  4. Kariera bankiera
  5. Doradca finansowy w interesie klienta
  6. Kwalifikacje potwierdzone
  7. Pecunia non olet, szczególnie w banku
  8. Spece od prześwietlania firm i odzyskiwania długów
  9. Spokojny sen finansisty, czyli jak żyć pod presją?
  10. Wyciśnięte cytryny?

Anna Ochremiak

W latach 1997–2008 pracowała jako redaktor działów poradniczych dzienników: „Super Express" (zastępca kierownika działu), „Życie Warszawy” (redaktor), „Dziennik Polska Europa Świat” (szef działu), „Polska the Times” (szef działu). Obszarem jej zainteresowań zawodowych we wszystkich tych tytułach były porady, zwłaszcza o charakterze prawno-finansowym. W każdym z tytułów redagowała bądź nadzorowała i tworzyła koncepcje dodatków lub stron poświęconych pracy. Za jeden z większych sukcesów w tej dziedzinie uznaje opracowanie koncepcji, uruchomienie i kierowanie dodatkiem Praca w Dzienniku Polska Europa Świat (2007–2008).
Obecnie współpracuje głównie z prasą kobiecą, a także od pół roku prowadzi własny portal dla turystów: Otwarty Przewodnik Krajoznawczy (www.krajoznawcy.info.pl).

Powrót
Pobierz E-BOOK Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Ocena: 1 głosów 1.00
Dodaj swój komentarz (opcja dostępna dla zalogowanych )
Autor:
Treść:
Dodaj Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Centrum Wiedzy

Pokaż/Ukryj

Najczęściej czytane

Pokaż/Ukryj

Piszą dla nas

Pokaż/Ukryj
Michał OlechDoktor matematyki, konsultant w firmie badawczo-doradczej Implicit Explicit Training & Consulting (www.ie-tc.pl). Pracował jako adiunkt na Wydziale Matematyki i Informatyki ...

Słownik HR

Pokaż/Ukryj
F jak Fluktuacja zatrudnienia(ang. staff turnover) rotacja kadr, płynność personelu lub ruchliwość pracownicza; przychodzenie i odchodzenie ludzi z pracy - zarówno na własne życzenie, jak i z woli pr...więcej

Sprawdź swoje dopasowanie

Pokaż/Ukryj