Strona wykorzystuje pliki cookies w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Rozumiem, nie pokazuj więcej

Praca eRekrutacja Testy osobowości Kompetencje

JOBFITTER Sp. z o.o. - właściciel serwisu psychologiczno-rekrutacyjnego JOBFITTER, oferującego innowacyjne rozwiązania rekrutacyjne, wspierające pracodawców w skutecznym pozyskiwaniu kandydatów. W obszarze działalności firmy znajduje się serwis rekrutacyjny, system zarządzania rekrutacjami, diagnoza pracowników oraz inne projekty internetowe.

Plusy i minusy pracy HR Interima

Małgorzata Rzewuska

Kariera w branży
artykuł poradniczy

W pracy HR-owca chcesz doświadczać jeszcze większej różnorodności? Cechuje cię ciekawość zawodowa i rozwaga w podejmowaniu różnych wyzwań? Masz co najmniej 10-letnie doświadczenie w pracy zarówno w twardym, jak i miękkim  HR-rze? Może rozwiązaniem dla Ciebie będzie praca w charakterze HR Interima.

Idea Interim Managementu

Na polskim rynku firmy coraz częściej korzystają z alternatywnych metod zatrudniania, uelastyczniając formy współpracy z pracownikami i poszukując efektywnych biznesowo rozwiązań np. Interim Managementu. Jego ideą jest czasowa współpraca firmy z doświadczonymi menedżerami nad określonymi celami na najważniejszych stanowiskach, m.in. w obszarze HR-u.

– Biorąc pod uwagę stały wzrost zapytań o „wynajęcie” HR Interima, widać, że rynek rozwija się w tym kierunku – mówi Iwona Wencel, Prezes Zarządu firmy HR Business Partners – Szczególnie, że obecnie coraz atrakcyjniejsza dla firm jest perspektywa umożliwiająca kontynuowanie ważnych projektów, mimo kilkumiesięcznej nieobecności Dyrektora Personalnego (np. w związku z macierzyństwem lub pomiędzy odejściem menedżera do czasu zrekrutowania jego następcy). Podobnie atrakcyjne jest pozyskanie wsparcia doświadczonego Interima przy dużych, strategicznych projektach np. restrukturyzacji lub łączenia spółek. Współpraca z takim menedżerem, powoduje, że trudne projekty oraz codzienne obowiązki i zadania mogą być realizowane bez dramatycznych poświęceń ze strony pracowników działu personalnego, szczególnie w zakresie równowagi praca-dom.

Kto się sprawdzi w roli HR Interima?

Idealnym kandydatem na HR Interima będzie osoba, która była Menedżerem/Dyrektorem Personalnym i teraz z różnych względów nie pracuje na etacie w żadnej firmie. Chce natomiast cały czas mieć kontakt z HR-em, jednak przy innym natężeniu pracy, albo w innym wymiarze czasu. Ważna jest również długość dotychczasowego stażu pracy takiej osoby oraz doświadczenie – najlepiej z 3 organizacji. Daje to bowiem wiedzę o różnych środowiskach pracy, sposobach zarządzania i kulturach organizacyjnych.

– Najczęściej podczas projektów HR Interim dotyka wszystkich obszarów HR-u – zauważa Joanna Targońska, obecnie pracująca jako HR Interim – Dlatego powinna to być osoba, która w swojej karierze odpowiadała zarówno za rekrutację i rozwój pracowników, jak też za administrację kadrową i wynagrodzenia. To daje większą swobodę działania, rokuje szanse na skuteczne poradzenie sobie z każdym projektem. – Jeśli chodzi o miękkie kompetencje, to w odróżnieniu od Dyrektora Personalnego HR Interim musi się cechować większą szybkością adaptacji do nowych sytuacji, szybszym zrozumieniem organizacji oraz umiejętnością budowania relacji i swojej pozycji/ autorytetu – dodaje Iwona Wencel – Ważna jest też umiejętność szybkiego diagnozowania i definiowania najważniejszych priorytetów, a następnie ich wdrażanie i egzekwowanie wykonania zadań. Wyzwaniem – ze względu na limitowany czas kontraktu – jest bardzo dobre zarządzanie projektami i czasem. Po to by skutecznie poradzić sobie z wielością zadań i różnych celów.

Plusy pracy jako HR Interim

To co najbardziej satysfakcjonuje w tej pracy to doświadczanie różnorodności. HR Interim ma możliwość zdobycia doświadczenia w różnych branżach, firmach oraz pełnienia różnych funkcji, np. Menedżera ds. Projektu Strategicznego, Zmian Organizacyjnych, czy Efektywności Organizacji. Może też pracować w 1 lub 2 firmach jednocześnie – nie musi to być bowiem praca na pełen etat w jednej organizacji. Zapewnia to rozwój w każdym projekcie, który najczęściej trwa od 3 do 12 miesięcy. Wyznaczenie ram czasowych kontraktu daje poczucie komfortu, szczególnie gdy projekt jest trudny, np. związany z likwidacją zakładu chronionego. HR Interim wiąże się bowiem z firmą na czas projektu, a nie na całe życie. Umożliwia też lepsze gospodarowanie swoim czasem. Wiedząc, że ten okres jest limitowany, efektywniej zarządza się czasem. Poza tym, nawet jeżeli w krótkich okresach pracuje się bardziej intensywnie, to jednak pomiędzy kontraktami można zaplanować sobie przerwy, czy też wpływać na to kiedy będzie się pracować.

– Zaletą tej pracy jest to, że nie wchodzi się w organizacji w bardzo głębokie, polityczne zależności – dodaje Iwona Wencel – Będąc wysokiej klasy ekspertem z zewnątrz wnosi się nowe spojrzenie i nie jest się przywiązanym do utartych w firmie rozwiązań. Dystans i relacje nie przeszkadzają w chłodnej ocenie sytuacji przez co łatwiej przedstawić trudne tematy. W końcowym efekcie daje to większą skuteczność. Joanna Targońska dodaje, że praca HR Interima pozwala na połączenie tego co najlepsze w pracy Konsultanta i Dyrektora Personalnego pracującego na etat. Z jednej strony wchodzi się do firmy i poznaje specyfikę biznesu, zazwyczaj znacznie lepiej niż konsultant. HR Interim ma też inny komfort pracy niż konsultant. Jest bowiem traktowany jak pracownik firmy, a przez to bardziej wtajemniczany w różne aspekty jej działalności i posiada większą swobodę działania, np. ma większy wpływ na kształtowanie zakresu realizowanych projektów i sposób ich wykonywania. Z drugiej strony, w stosunku do etatowej pracy Dyrektora Personalnego, zaletą jest to, że nie popada się w rutynę. HR Interim, podobnie jak konsultant, ciągle pracuje na nowych projektach i dzięki temu się rozwija.

Jakie są zatem wyzwania w pracy HR Interima?

Musi on mieć większą umiejętność znalezienia się w różnorodnych środowiskach. Dla niektórych – choć nie dla wszystkich – minusem jest nie wchodzenie w głębokie relacje. Dlaczego? Ponieważ HR-rzy z reguły są bardzo otwarci i lubią „się przywiązywać”.  Łatwo nawiązują relacje, a dzięki nastawieniu na drugiego człowieka, te kontakty są zazwyczaj głębsze niż u innych menedżerów. Można zaryzykować stwierdzenie, że mocniej się też angażują w realizowane projekty. Niedogodnością jest też pewna niestałość zatrudnienia.

– Kontrakty są zazwyczaj kilkumiesięczne. Osoby decydujące się na taką pracę muszą się liczyć z przerwami między projektami i brakiem przychodów w tym czasie – podkreśla Joanna Targońska – Wymaga to umiejętnego gospodarowania swoimi przychodami. – Z drugiej jednak strony, wynagrodzenia na takich stanowiskach zawsze są wyższe niż przy zatrudnieniu na etat – zaznacza Iwona Wencel – Jest to bowiem sytuacja, w której na krótki okres czasu firma pozyskuje bardzo doświadczonego menedżera. Wobec tego stawki są tu ok. 30–40% wyższe niż przy etacie (nie licząc kosztów ZUS, benefitów, premii i wyposażenia, gdyż wówczas mogłyby być porównywalne). W przypadku zaś najwyższych funkcji – nawet do 50%.

Trend wzrostowy

Interim Management początkowo postrzegany jako niszowe rozwiązanie, dziś rysuje się jako trend w zarządzaniu, również w HR-ach. HR Interim Managerowie ratują firmy w kryzysowych sytuacjach, prowadzą istotne dla organizacji projekty, budują zespoły i wdrażają zmiany. Zeszłoroczny kryzys na rynku przyczynił się do większego zaciekawienia tym rozwiązaniem. Rośnie też zainteresowanie nim wśród osób, które dotychczas nie rozważały takiej kariery. Również agencje rekrutacyjne zaczęły promować Interim Management.

Zapoznaj się z innymi artykułami:

  1. 10 najtrudniejszych do obsadzenia zawodów na świecie
  2. Kto sprawdzi się w miękkim, a kto w twardym HR?
  3. Od Specjalisty do HR Generalisty
  4. Outsourcing w HR
  5. Plusy i minusy pracy HR Interima
  6. Trendy HR według najnowszych badań
  7. Plusy pracy w dziale personalnym w małej firmie i w korporacji
  8. Jak wynagradzani są HR-owcy?
  9. Niebezpieczne symptomy
  10. Jak to robią najlepsi?

Małgorzata Rzewuska

Małgorzata RzewuskaAbsolwentka studiów magisterskich na kierunku „Zarządzanie Przedsiębiorstwem” w Szkole Głównej Handlowej oraz podyplomowych studiów „Strategiczne Zarządzanie Zasobami Ludzkimi” zrealizowanych przez Polską Fundację Promocji Kadr.

Od 2000 roku związana z obszarem HR jako praktyk, a od 2008 roku jako dziennikarz specjalizujący się w tematyce HRM. Jej artykuły w formie studiów przypadków, wywiadów z ekspertami, komentarzy i relacji można znaleźć w „Serwisie HR”. Współautor książki „Top Employers Polska 2010”, wyd. przez Instytut CRF.

Powrót
Pobierz E-BOOK Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Ocena: 1 głosów 5.00
Dodaj swój komentarz (opcja dostępna dla zalogowanych )
Autor:
Treść:
Dodaj Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Centrum Wiedzy

Pokaż/Ukryj

Najczęściej czytane

Pokaż/Ukryj

Piszą dla nas

Pokaż/Ukryj
Anna WłudarczykOd 1998 r. współpracuje z redakcją miesięcznika "Personel i Zarządzanie", gdzie zajmuje się materiałami o tematyce zarządzania, zarządzania ludźmi w firmie, szkoleń i rozwoju pr...

Słownik HR

Pokaż/Ukryj
G jak Golden Handshake(złoty uścisk dłoni) klauzula w kontrakcie, która zapewnia menedżerowi sowitą odprawę (severance package) w przypadku utraty przez niego zajmowanego stanowiska w wyniku z...więcej

Sprawdź swoje dopasowanie

Pokaż/Ukryj