Strona wykorzystuje pliki cookies w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Rozumiem, nie pokazuj więcej

Praca eRekrutacja Testy osobowości Kompetencje

JOBFITTER Sp. z o.o. - właściciel serwisu psychologiczno-rekrutacyjnego JOBFITTER, oferującego innowacyjne rozwiązania rekrutacyjne, wspierające pracodawców w skutecznym pozyskiwaniu kandydatów. W obszarze działalności firmy znajduje się serwis rekrutacyjny, system zarządzania rekrutacjami, diagnoza pracowników oraz inne projekty internetowe.

Od dyspozytora do dyrektora - jak może wyglądać ścieżka kariery logistyka

Anna Włudarczyk

Kariera w branży
artykuł poradniczy

© diego cervo - Fotolia.comKażdy, kto ma zdolności organizacyjne, potrafi myśleć analitycznie, nie ma problemów z planowaniem zadań i organizacją pracy, ma szansę na karierę w logistyce. Na kierowniczych stanowiskach niezbędna jest oczywiście umiejętność zarządzania ludźmi, doświadczenie w branży i znajomość języków obcych.


Jeszcze kilkanaście lat temu ogłoszenia o pracy dla logistyków nie pojawiały się w prasie w ogóle. Dziś wiele firm poszukuje specjalistów ds. logistyki, a kierunki studiów, które kształcą logistyków, cieszą się coraz większą popularnością. Absolwenci logistyki znajdują zatrudnienie w firmach handlowych, produkcyjnych, usługowych, spedycyjnych. Logistycy mogą pracować na wielu stanowiskach, a zakres ich obowiązków jest różnorodny. Pracują na takich stanowiskach, jak: spedytor, ekspedytor, magazynier, specjalista ds. logistyki, specjalista ds. transportu, kierownik działu logistyki czy dyrektor ds. logistyki i zakupów.

Na początek dużo różnych zadań

Kariera w branży logistycznej może się rozpocząć np. od stanowiska ekspedytora, spedytora czy specjalisty ds. logistyki. O te stanowiska może się ubiegać właściwie każdy, kto ukończył szkołę ponadgimnazjalną, jednak firmy preferują absolwentów studiów o kierunku transport, logistyka lub zarządzanie.

Ekspedytor

Ekspedytor odpowiada w firmie za to, by towary dotarły w konkretne miejsce i na czas. Ekspedytor zajmuje się przyjmowaniem i wydawaniem towarów różnego rodzaju: są to wyroby gotowe lub półfabrykaty ze składów i transportu kolejowego, morskiego, lotniczego. Nadzoruje pakowanie, załadunek, ważenie i mierzenie przesyłek, a także prawidłowe wypełnienie listów przewozowych.

Spedytor

Spedytor współpracuje z dostawcami i klientami firmy z zagranicy. Jego głównym zadaniem jest organizowanie transportu kolejowego, samochodowego lub lotniczego na terenie kraju lub zagranicą. Na co dzień odpowiada on za kontakty z kooperantami, współpracuje z urzędami celnymi – prowadzi rozliczenia cła, wypełnia druki celne. Na tym stanowisku niezbędna jest znajomość co najmniej jednego języka obcego. Spedytor w firmie transportowej zajmuje się przede wszystkim poszukiwaniem ładunku, który można przewozić wykorzystując posiadany tabor, a w firmie spedycyjnej czyli takiej, która nie posiada własnego taboru, poszukiwaniem przewoźników.

Specjalista ds. logistyki

Na stanowisko specjalisty ds. logistyki najczęściej przyjmowane są osoby z wyższym wykształceniem. Oczywiście wykształcenie kierunkowe nie jest niezbędne, jeśli osoba ubiegająca się o stanowisko specjalisty ds. logistyki ma już pewne doświadczenie w branży.

Specjalista ds. logistyki ma wiele różnych zadań do realizacji. Przede wszystkim koordynuje on pracę magazynu i zaopatrzenia – organizuje i sprawuje nadzór nad środkami i procesem transportu w firmie. Odpowiada za działania firmy w zakresie importu lub eksportu materiałów, surowców, części zamiennych lub produktów gotowych. Współpracuje z dostawcami i klientami firmy z zagranicy, planuje zamówienia i koordynuje dostawy, sporządza raporty na potrzeby firmy. Praca na stanowisku specjalisty ds. logistyki wymaga samodzielności oraz umiejętności współpracy z innymi działami w firmie, a także jej klientami na zewnątrz. Szczególnie pożądanymi cechami na tym stanowisku jest zdolność planowania, dyscyplina i konsekwencja w realizowaniu harmonogramów.

Od kierownika do dyrektora

Kolejne stanowisko, na które może awansować pracownik zatrudniony jako specjalista, to kierownik działu logistyki. Na tym stanowisku oprócz wykształcenia, doświadczenia w branży i języków obcych, mile widziane są umiejętności zarządzania zespołem. Kierownik ds. logistyki zarządza bowiem kilku lub kilkunastoosobowym zespołem pracowników. Do jego zadań należy koordynacja pracy magazynu i zaopatrzenia, kontakty z kooperantami, dystrybucja towarów do odbiorców w kraju i za granicą oraz zarządzanie środkami transportu.

Najwyższy szczebel w karierze logistyka to stanowisko dyrektora ds. logistyki. Odpowiada on za kompleksowe zarządzanie logistyką firmy, czyli tworzy i nadzoruje wdrażanie procedur w zakresie logistyki, czuwa nad gospodarką magazynową firmy i gwarantuje bezbłędne działanie wszystkich funkcji logistycznych w firmie. Dyrektor ds. logistyki bywa często doradcą zarządu w kwestiach finansowych związanych z logistyką.

Dyrektor ds. logistyki może być też odpowiedzialny za kompleksowe zarządzanie zakupami w firmie – tworzyć procedury i kształtować politykę zakupów w firmie. Jego stanowisko zmienia wtedy nazwę na dyrektor ds. logistyki i zakupów.

Awansować może każdy

Awans wewnętrzny to najbardziej typowa ścieżka kariery w branży logistycznej. Logistykami często zostają specjaliści zatrudnieni w innych działach firmy – np. z działu sprzedaży. Taka ścieżka kariery jest bardzo korzystna dla pracodawców, ponieważ pracownicy z awansu wewnętrznego mają dużą wiedzę na temat funkcjonowania firmy. Znają oni obowiązujące procedury, mogą więc sprawnie pokierować transportem i szybko zrealizować złożone zamówienia. W tym zawodzie, co podkreślają menedżerowie odpowiedzialni za rekrutację, bardzo istotne jest dobre rozeznanie w funkcjonowaniu firmy. Nowy pracownik, który przychodzi do firmy z zewnątrz będzie potrzebował dużo więcej czasu na wdrożenie się w obowiązujące procedury niż kandydat z awansu wewnętrznego.

– Ścieżka kariery „od dyspozytora do dyrektora” jest możliwa i co więcej, bardzo często spotykana w naszej firmie. W DHL Express pracuje wiele osób z bardzo długim stażem, zaczynali swoją karierę zawodową od stanowisk specjalistów czy konsultantów, a dziś tworzą kadrę zarządzającą i podejmują decyzje kluczowe dla naszej strategii – mówi Maja Chabińska Rossakowska, dyrektor ds. personalnych DHL Express (POLAND) – Stawiamy na rekrutację wewnętrzną i programy rozwojowe, które pozwalają zdobywać dodatkowe i nowe kwalifikacje. Jest to też o tyle ważne, że stawiamy na aktywne uczestnictwo pracowników w procesie zarządzania. Każdy może mieć wpływ na to jak działamy, i w którym kierunku podążamy. Awansować może każdy. Dla nas liczy się postawa i wyniki w pracy, poparte umiejętnościami interpersonalnymi i wiedzą merytoryczną. Dlatego też tak dużą wagę przywiązujemy do wniosków płynących z tzw. ocen rocznych, którym podlegają wszyscy pracownicy i menadżerowie. Liczy się dla nas gotowość do uczenia się i zmiany stanowiska. Co istotne, kierunek awansu może przebiegać nie tylko „w górę”, ale także w ramach tego samego poziomu – podkreśla Maja Chabińska Rossakowska.

Logistyka, czyli proces zarządzania łańcuchem dostaw, w każdej nowocześnie prowadzonej firmie odgrywa ogromną rolę. Na kandydatów, którzy chcą rozpocząć karierę w tej branży czeka wiele różnorodnych stanowisk w dużych firmach. Jeśli wykażą się odpowiednią wiedzą i umiejętnościami, mogą liczyć na wysokie wynagrodzenie oraz pewność, że dla nich pracy na rynku nie zabraknie.

Zapoznaj się z innymi arykułami:

  1. Odwołanie z urlopu
  2. Nienormowany czas pracy
  3. Dlaczego nie awansuję...? Między skoczkiem a okupantem
  4. Dlaczego nie awansuję...? Obrażeni na firmę
  5. Dlaczego nie awansuję...? Na progu niekompetencji
  6. Pracuj mądrzej, a nie ciężej...
  7. Jak cię widzą, tak cię piszą
  8. Jak mówić o niewygodnych faktach w swoim CV?
  9. Jesteś zaproszony na rozmowę i co dalej?
  10. Rekrutacja u Baby Jagi?

Anna Włudarczyk

Od 1998 r. współpracuje z redakcją miesięcznika "Personel i Zarządzanie", gdzie zajmuje się materiałami o tematyce zarządzania, zarządzania ludźmi w firmie, szkoleń i rozwoju pracowników.

Od 2006 r. jest również menedżerem projektów wydawniczych w Nowoczesnej Firmie, gdzie odpowiada m.in. za kompleksowe przygotowanie kompendiów branżowych KADRY w Polsce i SZKOLENIA w Polsce.

Powrót
Pobierz E-BOOK Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Ocena: 0 głosów 0.00
Dodaj swój komentarz (opcja dostępna dla zalogowanych )
Autor:
Treść:
Dodaj Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Centrum Wiedzy

Pokaż/Ukryj

Najczęściej czytane

Pokaż/Ukryj

Piszą dla nas

Pokaż/Ukryj
Paweł BerłowskiNiezależny redaktor i dziennikarz specjalizujący się od kilkunastu lat w tematyce HR.Publikuje m.in. w miesięczniku „Personel i Zarządzanie” i „Serwisie HR”. W latach 1996–1999 ...

Słownik HR

Pokaż/Ukryj
R jak Rozmowa kwalifikacyjna(ang. interview) jedna z metod selekcji kandydatów do pracy, powszechnie stosowana w procesach rekrutacji. Najczęściej przybiera formę wywiadu, w trakcie którego b...więcej

Sprawdź swoje dopasowanie

Pokaż/Ukryj