Strona wykorzystuje pliki cookies w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Rozumiem, nie pokazuj więcej

Praca eRekrutacja Testy osobowości Kompetencje

JOBFITTER Sp. z o.o. - właściciel serwisu psychologiczno-rekrutacyjnego JOBFITTER, oferującego innowacyjne rozwiązania rekrutacyjne, wspierające pracodawców w skutecznym pozyskiwaniu kandydatów. W obszarze działalności firmy znajduje się serwis rekrutacyjny, system zarządzania rekrutacjami, diagnoza pracowników oraz inne projekty internetowe.

Najlepsi na górze, słabsi na dole - plusy i minusy pracy w bankowości

Anna Włudarczyk

Kariera w branży
artykuły poradnicze

Od niepamiętnych czasów praca w banku należy do prestiżowych zawodów. Ludzie aspirujący do pracy banku, postrzegają ją często jako stabilną, dobrze płatną oraz typowo biurową. Rzeczywistość jednak wygląda zupełnie inaczej – praca ta daje dużo satysfakcji, ale potrafi również rozczarować.

 

 

 

Z ogólnopolskiego badania wynagrodzeń przeprowadzonego przez firmę Sedlak & Sedlak wynika, że mediana miesięcznego wynagrodzenia w branży bankowej wyniosła w 2010 r. 5500 zł brutto (woj mazowieckie). Jednak pracownik szeregowy otrzymywał tylko 2817 zł. Stąd wniosek, że kariera w banku nie zaczyna się najlepiej.

Pracować każdy może

Praca w banku bardzo często zaczyna się od stanowiska doradcy klienta lub młodszego specjalisty ds. sprzedaży. Na tych stanowiskach wykształcenie finansowe czy bankowe nie jest wymagane. Na taki angaż mogą liczyć absolwenci różnych kierunków studiów, co powoduje, że praca jest dostępna właściwie dla każdego. Na starcie, przyszły pracodawca zwraca uwagę przede wszystkim na posiadane przez kandydata kompetencje, takie jak komunikatywność, otwartość, samodzielność, zdolności negocjacyjne, umiejętności prezentacyjne czy chęć uczenia się. Wszystkich wymaganych na stanowisku obsługi klienta umiejętności można nauczyć się na wewnętrznych szkoleniach. Każdy nowo zatrudniony pracownik poznaje w ten sposób również produkty banku oraz obowiązujące procedury sprzedaży.

Pracownicy banków skarżą się na forach internetowych, że szkolenia nie przygotowują wystarczająco do kontaktu z klientami, a szczegółową wiedzę zdobywa się już w bezpośrednim kontakcie z klientem. To może frustrować, gdyż zdarza się, że klient, który ma konto w konkretnym banku od kilku lub kilkunastu lat, może mieć większą wiedzę o produktach niż rozpoczynający pracę konsultant.

Sprzedaż przede wszystkim

Praca w bezpośrednim kontakcie z klientem i sprzedaż produktów bankowych jest pierwszą konfrontacją oczekiwań pracownika z rzeczywistością bankową. Ta konfrontacja bywa bolesna. Fora internetowe aż huczą od postów rozgoryczonych pracowników. Skarżą się, że praca w banku ich rozczarowała i nie należy do najłatwiejszych. Okazuje się, że mało w tej pracy z doradztwa finansowego, a bardzo dużo ze sprzedaży produktów. Każdy bank określa miesięczne lub kwartalne plany sprzedażowe, które wszyscy pracownicy muszą zrealizować. Oznacza to pracę pod presją, ponieważ każdy pracownik musi sprzedać określoną liczbę produktów, np. kart kredytowych, lokat finansowych czy kredytów. Bywa, że plany sprzedażowe są bardzo wysokie, a ich realizacja wymaga maksymalnego zaangażowania nawet poza standardowymi godzinami pracy. Wysokie plany i presja na ich szybką realizację powodują, że nowi pracownicy dosyć szybko rezygnują twierdząc, że nie jest to praca dla nich. Często zdarza się, że pracownicy nierealizujący planów są po prostu zwalniani.

Jeden z pracowników banku Millennium napisał na forum internetowym: – Pracowałem w różnych bankach, w różnych oddziałach wszędzie praca wygląda tak samo: ciśnienie na sprzedaż, nieadekwatne premie do wysiłku, jaki codziennie wkładamy... ale tak wygląda praca w banku. Jeżeli komuś się nie podoba (czy sobie nie radzi) to może czas pomyśleć o zmianie zawodu? W miarę regularnie odbieram premie i na nic nie narzekam. Atmosfera w oddziale jest super (chyba, że nie ma sprzedaży, ale robimy co możemy żeby nie dopuścić do takiej sytuacji).

Nagrodzony wysiłek

Ciężka praca w sprzedaży i obsłudze klienta może być jednak opłacalna. Jeżeli ma się dobre wyniki można szybko awansować. Ścieżka kariery w bankowości jest zwykle jasno określona. Można wybierać między karierą specjalisty w konkretnej dziedzinie czy sprzedawcy produktów i usług. Ponadto częstą drogą rozwoju jest zamienianie stanowisk eksperckich na coraz wyższe. W przypadku ścieżki eksperckiej niezbędne jest stałe podnoszenie swoich kwalifikacji oraz zdobywanie coraz bardziej specjalistycznej wiedzy z dziedziny finansów. Wiąże się to często z udziałem w licznych szkoleniach, zdawaniem egzaminów, zdobywaniem certyfikatów. To z kolei zabiera czas prywatny. Pracownicy bankowości narzekają, że coraz trudniej im zachować równowagę między życiem zawodowym a rodzinnym. Częste nieobecności w domu wiążą się z osłabieniem więzi rodzinnych; stale rosnący stres, wynikający ze wzrostu odpowiedzialności na stanowisku, nie pomaga w układaniu relacji rodzinnych czy partnerskich.

W amerykańskim stylu

Absolwenci, którzy chcieliby szybko awansować, w pracy w banku mają szansę na tzw. karierę od pucybuta do milionera. W myśl tej zasady, wielu dyrektorów placówek banku rozpoczynało swoją pracę od stanowisk obsługi klienta. Jeden z dyrektorów banku przyznaje: – Pracę w banku rozpocząłem bez żadnego doświadczenia, zaraz po ukończeniu studiów magisterskich. Pierwsze stanowisko jakie objąłem to doradca klienta. Skorzystałem z wielu szkoleń z zakresu wiedzy bankowej i technik sprzedaży. Jasno określona ścieżka kariery i ciężka praca pozwoliły mi na samorealizację i awans na stanowisko lidera oddziału bankowego, odpowiedzialnego za zarządzanie całym oddziałem, a następnie awans na stanowisko menedżera sprzedaży, na którym odpowiadałem za rozwój sieci sprzedaży i funkcjonowanie kilku oddziałów w regionie. Dzisiaj po ponad 4 latach pracy jestem dyrektorem regionalnym i zarządzam regionem, w którym jest ponad 60 placówek bankowych.

Na szybką karierę w bankowości mogą liczyć przede wszystkim absolwenci posiadający dużą wiedzę z zakresu bankowości i finansów oraz obsługi funduszy unijnych. Nie do przecenienia jest również znajomość języków obcych i doświadczenie w pracy w banku. Ważne są też predyspozycje do zarządzania ludźmi. Zwykle z każdym awansem wiąże się wzrost odpowiedzialności i obowiązków, ale także wynagrodzenia.

Oprócz wzrostu wynagrodzeń awans wiąże się z poszerzaniem pakietu socjalnego. Może on liczyć na dodatkowe benefity w postaci ubezpieczenia medycznego dla siebie i członków rodziny, karnetów na zajęcia sportowo-rekreacyjne, możliwość korzystania z preferencyjnych stawek ubezpieczeń itp., a także brać udział w oferowanych szkoleniach interpersonalnych, z zarządzania czy studiach podyplomowych. W niektórych bankach pracownicy mogą też skorzystać z produktów finansowych własnego banku, na przykład biorąc kredyty ze znacznie niższym niż rynkowe oprocentowaniem.

Praca w banku może być dla pracownika spełnieniem marzeń o karierze, ale też okazać się prawdziwym koszmarem. Kandydaci, którzy rozpoczynają pracę od stanowisk w obsłudze klienta muszą przygotować się na stres, związany z realizacją wygórowanych planów sprzedażowych i niezbyt wysokimi zarobkami. Jeśli jednak kandydat będzie realizował plany z sukcesem, może liczyć na szybki awans, który wiąże się ze wzrostem prestiżu i wysokości zarobków. Najlepsi mogą zrobić prawdziwą karierę.

Zapoznaj się z innymi arykułami:

  1. Odwołanie z urlopu
  2. Nienormowany czas pracy
  3. Dlaczego nie awansuję...? Między skoczkiem a okupantem
  4. Dlaczego nie awansuję...? Obrażeni na firmę
  5. Dlaczego nie awansuję...? Na progu niekompetencji
  6. Pracuj mądrzej, a nie ciężej...
  7. Jak cię widzą, tak cię piszą
  8. Jak mówić o niewygodnych faktach w swoim CV?
  9. Jesteś zaproszony na rozmowę i co dalej?
  10. Rekrutacja u Baby Jagi?

Anna Włudarczyk

Od 1998 r. współpracuje z redakcją miesięcznika "Personel i Zarządzanie", gdzie zajmuje się materiałami o tematyce zarządzania, zarządzania ludźmi w firmie, szkoleń i rozwoju pracowników.

Od 2006 r. jest również menedżerem projektów wydawniczych w Nowoczesnej Firmie, gdzie odpowiada m.in. za kompleksowe przygotowanie kompendiów branżowych KADRY w Polsce i SZKOLENIA w Polsce.

Powrót
Pobierz E-BOOK Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Ocena: 0 głosów 0.00
Dodaj swój komentarz (opcja dostępna dla zalogowanych )
Autor:
Treść:
Dodaj Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Centrum Wiedzy

Pokaż/Ukryj

Najczęściej czytane

Pokaż/Ukryj

Piszą dla nas

Pokaż/Ukryj
Joanna TurłukowskaMagister filozofii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego i filologii polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Autorka prac magisterskich: „Dekonstrukcja jako kategoria tekstua...

Słownik HR

Pokaż/Ukryj
S jak System udziału w korzyściach(ang. Gainsharing Plan) forma wynagradzania, w której część płacy zmienia się w zależności od osiągania przez zespoły pracownicze wyznaczonych im celów (np. zmniej...więcej

Sprawdź swoje dopasowanie

Pokaż/Ukryj