Strona wykorzystuje pliki cookies w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Rozumiem, nie pokazuj więcej

Praca eRekrutacja Testy osobowości Kompetencje

JOBFITTER Sp. z o.o. - właściciel serwisu psychologiczno-rekrutacyjnego JOBFITTER, oferującego innowacyjne rozwiązania rekrutacyjne, wspierające pracodawców w skutecznym pozyskiwaniu kandydatów. W obszarze działalności firmy znajduje się serwis rekrutacyjny, system zarządzania rekrutacjami, diagnoza pracowników oraz inne projekty internetowe.

Karuzela stanowisk i odpowiedzialności - jakie stanowiska czekają na kandydatów do pracy w dziale marketingu i agencji reklamowej

Anna Włudarczyk

Kariera w branży
artykuł poradniczy

Dział marketingu firmy i agencja reklamowa współpracująca z firmą odpowiadają za sukces powierzonej im marki, chociaż każdy z nich w innym zakresie. Na kandydatów czekają tam różne stanowiska i różny poziom odpowiedzialności za produkt.

 

 

Kariera w dziale marketingu firmy rozpoczyna się zwykle od stanowiska asystenta działu, ewentualnie asystenta menedżera ds. marketingu. Na tym etapie asystent ściśle współpracuje z menedżerem lub dyrektorem marketingu. Pracuje w zespole odpowiadającym za daną grupę marek lub za produkty danej kategorii. Współpracuje przy strategii marketingowej – zbiera dane np. od agencji badania rynku, przygotowuje wstępne analizy marketingowe, organizuje spotkania z agencjami reklamowymi i marketingowymi oraz przygotowuje dane do raportów, i prezentacji dla zarządu, a także dyrektorów sprzedaży.

 

Szczeble marketingowe

 

Kolejnym etapem w karierze będzie stanowisko koordynatora lub specjalisty ds. marketingu, który zajmuje się zwykle planowaniem, koordynacją i realizacją działań marketingowych. Do jego zadań będzie należeć m.in.: wyszukiwanie i ocena szans rynkowych związanych ze sprzedażą towarów lub usług. Specjalista ds. marketingu decyduje także o polityce sprzedaży i promocji produktów lub usług firmy.

Następny szczebel w karierze marketingowca to stanowisko nazywane zamiennie jako Brand Manager/Product Manager/menedżer ds. marki lub produktu. Występuje ono głównie w dużych firmach produkcyjnych, które wprowadzają na rynek wiele nowych produktów. Głównymi zadaniami Brand Managera jest opieka nad marką produktów, prowadzenie kampanii reklamowych i promocji danej marki (lansowanie nowych produktów oraz zwiększanie efektywności sprzedaży i rozpoznawalności marek już istniejących). Opiekun marki zobowiązany jest także do aktywnej współpracy z innymi działami firmy, zwłaszcza z działem sprzedaży, oraz z partnerami firmy.

Po zdobyciu doświadczenia na stanowisku Brand Managera lub Product Managera, można awansować na kierownika lub dyrektora ds. marketingu. Wraz z awansem zdecydowanie wzrasta ilość obowiązków i poziom odpowiedzialności. Oprócz opracowywania i wdrażania długofalowej strategii marketingowej kierownik odpowiada za przygotowanie budżetu marketingowego i czuwa nad jego realizacją.

 

Trzy w jednym

 

Kariera i stanowiska, które czekają na kandydatów w agencji reklamowej różnią się od możliwości jakie daje dział marketingu. Zanim kandydat będzie aplikował na konkretne stanowisko, warto aby upewnił się, jaki zakres obowiązków jest przypisany do konkretnego stanowiska.

Agencja reklamowa zwykle składa się z trzech podstawowych działów zajmujących się: obsługą klienta, strategią i kreacją.

Obsługą klientów zajmuje się dział Client Services, w którym pracują według hierarchii – Account Director, Account Manager, Key Account Manager, Account Executive – czyli opiekunowie klienta. Są oni odpowiedzialni za utrzymywanie kontaktów z klientami firmy, a także za przekazywanie zleceń i uwag do odpowiednich działów firmy lub zamówień od klienta. Współpracują ze strategami, planistami i działem kreacji, a także domami mediowymi, gdzie kupują powierzchnię reklamową i czas antenowy. Całym zespołem zarządza Account Director, który służy pomocą i jest obecny w momentach najważniejszych dla projektu, zajmuje się też większymi projektami i klientami.

 

Strategiczny strateg

 

Zanimm projekt trafi do działu kreacji, pracuje nad nim dział strategiczny. Zatrudnieni w nim pracownicy to – Strategic Director/dyrektor strategiczny, Strategy Planner/strategiczny planista, oraz Researcher. Pracownicy tego działu gromadzą wiedzę na temat konsumentów, ich potrzeb oraz nawyków. Zdobyte dzięki badaniom, fokusom klienckim informacje służą do opracowania stategii wprowadzania na rynek produktu klienta. Opracowany przez dział strategii plan komunikacji reklamowej trafia następnie do działu kreacji.

 

Kreatywny na wagę złota

 

W każdej agencji dział kreatywny składa się z kilku osób – Art Directora, Copywritera, Graphic Designera, operatora DTP.

Art Director jest przełożonym zespołu, w którego skład wchodzi Copywriter i Graphic Designer (oczywiście zespół może być większy). W niektórych agencjach Art Director i Copywriter są stanowiskami równorzędnymi. Art Director odpowiada za wizualizację tego, co wymyśli Copywriter.

Dobry Copywriter to bardzo cenny zasób agencji, dzięki niemu powstają najlepsze hasła i teksty reklamowe.

Na efekt w postaci konkretnej reklamy pracuje wiele osób. Wśród nich są między innymi – graficy i operatorzy DTP. Dzięki ich wiedzy i umiejętnościom graficznym, pomysły Copywritera przybierają formę reklamową.

Ścieżka awansu w agencji reklamowej nie ma wielu stopni. Aby ubiegać się o stanowisko Art Directora, trzeba przepracować przynajmniej 2–3 lata jako artysta grafik, projektant grafiki. Kolejny etap awansu to – Senior Art Director (bardziej doświadczony dyrektor programowy z kilkuletnim stażem), Creative Director (dyrektor kreatywny, dyrektor programowy), który szefuje wszystkim osobom pracującym nad kreacją.

W strukturach dużych firm produkcyjnych i agencji jest wiele zróżnicowanych stanowisk dla marketingowców i specjalistów ds. reklamy. Ważne, aby aplikując na dane stanowisko wiedzieć jakie obowiązki trzeba będzie realizować oraz jaka w danej firmie możliwa jest ścieżka kariery. Podstawowa różnica między zadaniami marketingowca to zaangażowanie po stronie jednej marki – w przypadku zatrudnienia w dziale marketingu – podczas, gdy praca w agencji oznacza kontakt z wieloma brandami jednocześnie.

 


Zapoznaj się z innymi artykułami związanymi z marketingiem:

  1. Ostrygi w Boże Narodzenie, czyli praca w zagranicznej korporacji
  2. Wymagania duże, ale konkretne
  3. 10 przykazań człowieka reklamy
  4. Szaleństwo terminów i nieustannej kreatywności
  5. Profil „doskonałego zabójcy”, czyli praca w Public Relations
  6. Karuzela stanowisk i odpowiedzialności
  7. Copywriter, czyli plastyka języka
  8. Reklamowe eldorado
  9. „Dobra agencja” – co to takiego?
  10. Facebook – sztuka (auto)reklamy

Anna Włudarczyk

Od 1998 r. współpracuje z redakcją miesięcznika "Personel i Zarządzanie", gdzie zajmuje się materiałami o tematyce zarządzania, zarządzania ludźmi w firmie, szkoleń i rozwoju pracowników.

Od 2006 r. jest również menedżerem projektów wydawniczych w Nowoczesnej Firmie, gdzie odpowiada m.in. za kompleksowe przygotowanie kompendiów branżowych KADRY w Polsce i SZKOLENIA w Polsce.

Powrót
Pobierz E-BOOK Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Ocena: 1 głosów 5.00
Dodaj swój komentarz (opcja dostępna dla zalogowanych )
Autor:
Treść:
Dodaj Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Centrum Wiedzy

Pokaż/Ukryj

Najczęściej czytane

Pokaż/Ukryj

Piszą dla nas

Pokaż/Ukryj
Mariusz Sebastian WoźniakPrawnik, specjalizujący się w prawie kanonicznym oraz cywilnym. Jako dziennikarz współpracuje z serwisem rekrutacyjnym JOBFITTER, Serwisem HR, portalem Warka24.pl, a także z nie...

Słownik HR

Pokaż/Ukryj
S jak SWOTheurystyczna metoda porządkowania informacji, często stosowana do analizy przedsięwzięcia lub projektu. Polega na posegregowaniu posiadanych informacji na cztery grupy: S (Stren...więcej

Sprawdź swoje dopasowanie

Pokaż/Ukryj