Strona wykorzystuje pliki cookies w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Rozumiem, nie pokazuj więcej

Praca eRekrutacja Testy osobowości Kompetencje

JOBFITTER Sp. z o.o. - właściciel serwisu psychologiczno-rekrutacyjnego JOBFITTER, oferującego innowacyjne rozwiązania rekrutacyjne, wspierające pracodawców w skutecznym pozyskiwaniu kandydatów. W obszarze działalności firmy znajduje się serwis rekrutacyjny, system zarządzania rekrutacjami, diagnoza pracowników oraz inne projekty internetowe.

Jakie kompetencje (miękkie) powinien mieć kierowca zawodowy?

Aneta Juszczuk

Specyfika branży/zawodu
artykuł poradniczy

Patrząc z boku na pracę kierowcy zawodowego, wydaje się, że to co robi jest mało interesujące. To są pozory, pod którymi kryją się ciekawe historie zebrane w ciągu wielu tysięcy przejechanych kilometrów. Jest to ciekawa praca dla ludzi chcących nabywać nową wiedzę i umiejętności. Każdy wyjazd w trasę to nowe ciekawe doświadczenie i nowe znajomości.

Obowiązki osób pracujących jako kierowcy przewożący towary, nie ograniczają się tylko i wyłącznie do tego, że siadają za kierownicą, jadą w określone miejsce, zostawiają towar i wracają.

Aby pracować jako kierowca zawodowy* należy posiadać wiedzę przekraczającą znajomość przepisów ruchu drogowego. Natomiast umiejętności nie mogą się ograniczać do doświadczenia w prowadzeniu auta, czy tylko teoretycznej znajomości zagadnień poruszanych na szkoleniach dla kierowców zawodowych (szerzej na ten temat w tekście „Jak zostać kierowcą TIR-a?”).

Umiejętność podejmowania decyzji 

Przede wszystkim kierowca TIR-a powinien mieć świadomość, że w drodze to on reprezentuje firmę, w której pracuje. Na jego barkach pozostaje dbanie o interesy firmy. Zazwyczaj, gdy jest w trasie, nie ma możliwości skorzystania z pomocy firmy. W wielu sytuacjach musi sam podejmować decyzje.

Umiejętność przewidywania

Z tego też powodu, kierowca powinien mieć wysoko rozwiniętą umiejętność przewidywania następstw swojego działania oraz następstw zaniechania działania. Umiejętność ta objawia się m.in. w trakcie przygotowań do wyjazdu. Po stronie kierowcy należy przygotowanie auta do drogi tak, aby np. brak żarówki nie zakłócił planu jazdy. Umiejętność przewidywania jest obserwowana w takich zachowaniach, jak: przygotowanie auta do trasy, zatankowanie paliwa, zabranie zapasowych żarówek i bezpieczników, płynu do spryskiwacza, sprawdzenie czy na pierwszy „rzut oka” nie ma w aucie żadnych elementów wymagających naprawy. Począwszy od komunikatów na tablicy rozdzielczej, a skończywszy na sprawdzeniu czy np. nie odstaje listwa czy plandeka nie jest rozerwana. Niedopatrzenie jakiegokolwiek z tych elementów może zakłócić podróż. Na przykład w sytuacji, gdy szyby szybko się brudzą i skończył się płyn w zbiorniczku spryskiwacza, a do najbliższej stacji jest 30 km.

Dbanie o powierzone mienie 

Umiejętność przewidywania jest również ściśle połączona z umiejętnością dbania o ładunek.

Pod swoją pieczą kierowca ma towar, który przewozi. Do niego należy zabezpieczenie towaru przed przesunięciem. Musi pamiętać również o tym w jakich warunkach ma być towar przewożony – jeżeli to jest chłodnia, to powinien zwracać uwagę na to, czy agregaty pracują i czy temperatura jest właściwa.

Umiejętność ostrożnej i uważnej jazdy, czyli zachowanie zdrowego rozsądku

Powinien mieć świadomość, że musi zapanować czasem nad... tonami, czyli wagą ciągnika, naczepy i wiezionego ładunku. Tak samo powinien pamiętać o gabarytach pojazdu. Na przykład wjechanie pod za niski wiadukt niesie ze sobą wiele konsekwencji: spóźnienie, zablokowanie drogi i uszkodzenie auta. (więcej na temat bezpieczeństwa na drodze w tekście „Czy kierowca TIR-a może czuć się bezpiecznie?”)

Odpowiedzialność

Kierowca, poza dbaniem o powierzony towar, musi mieć również świadomość o istotności dokumentów, które otrzymał. Nikt nie oczekuje od kierowcy szczegółowej wiedzy o przepisach związanych z dokumentami dotyczącymi ładunku (karnet TIR, CMR, SAD itd.). Ważne jest to, aby wiedział jakich czynności dotyczą poszczególne dokumenty, w jakim celu są wydane. Istotne jest też, aby przywiózł z powrotem wszystkie w komplecie, a najważniejsze jest to, aby te dokumenty miały wszystkie wymagane podpisy, pieczątki, potwierdzenia. Nie dopełnienie tego obowiązku może przysporzyć firmie wiele problemów.

Nim nowo zatrudnionego kierowcę wyślę samego w trasę, muszę mieć pewność, że wróci z prawidłowo wypełnionymi dokumentami i na czas. Jest to dla mnie bardzo istotne, z dwóch podstawowych powodów: umowy z kontrahentami gdzie są wyznaczone terminy dostaw, a drugi powód to, że prawidłowo wypełnione dokumenty są podstawą rozliczeń między moją firmą a zamawiającym transport, oraz odpowiednimi urzędami, w których również muszę przedstawić np. Karnet TIR – mówi Sławomir Juszczuk właściciel firmy transportowej DANIŁKO.

Punktualność

We wszystkich umowach między firmą transportową a firmą zlecającą transport, najważniejszym punktem jest punktualność dostawy. Dlatego też jest ważne, aby kierowca dotrzymał umówionego terminu. Oczywiście mając jednocześnie na uwadze bezpieczeństwo własne, auta oraz ładunku. Również nie zapominając o dokumentach.

Znajomość przynajmniej podstaw języków obcych (dotyczy to języków obowiązujących w krajach, do których kierowca najczęściej jeździ)

W stopniu umożliwiającym przynajmniej znalezienie miejsca docelowego, wymianę podstawowych informacji w miejscu załadunku i rozładunku, oraz porozumienie się z celnikami czy przedstawicielami zagranicznych urzędów.

Wiedza o przepisach dotyczących ruchu drogowego w innych krajach

Jest to ważne z dwóch powodów: bezpieczeństwa i wysokich mandatów (słaba znajomość przepisów może wiązać się z wysokimi mandatami).

Zaufanie

Pewność, że kierowca, będzie przestrzegał powyższych zasad, oraz nie będzie robił niczego wbrew interesowi firmy. Dotyczy to m.in. przemytu ludzi i towarów oraz kradzieży paliwa.

Posiadanie lub nie wszystkich tych kompetencji wychodzi dopiero w trakcie pracy. Oczywiście można zrobić test na znajomość języka obcego, czy z wiedzy o przepisach drogowych w danym państwie. Ale to nie gwarantuje, że dana osoba skorzysta z tej wiedzy. Zazwyczaj „młody” kierowca jedzie w pierwsze trasy z kierowcą doświadczonym, do którego należy uczenie adepta oraz obserwowanie jego pracy i udzielanie rad.

Praca kierowcy w transporcie międzynarodowym (czyli TIR) jest jednym z ciekawszych zawodów, szczególnie dla osób lubiących ciągłe zmiany i poznawanie nowych ludzi oraz budzenie się w nowych miejscach.

 


* Pisząc o kierowcy zawodowym mam na myśli zarówno osobę poruszającą się tylko po terenie Polski, jak i po terenie Europy. Ciężarówki poruszające się po Europie zazwyczaj noszą nazwę „TIR”. Skrót TIR (Transports Internationaux Routiers – Międzynarodowy Transport Drogowy) informuje, że należności celne związane zprzewożonym ładunkiem są zabezpieczone na mocy międzynarodowej konwencji celnej z 14 listopada 1975 r. Środki transportu przewożące towary zabezpieczone na mocy tych przepisów są oznakowane niebieskimi tabliczkami z napisem TIR. Na potrzeby niniejszego artykułu będziemy zamiennie używać nazw: kierowca zawodowy, kierowca ciężarówki i kierowca TIR-a.

 

Zapoznaj się z innymi arykułami:

  1. Odwołanie z urlopu
  2. Nienormowany czas pracy
  3. Dlaczego nie awansuję...? Między skoczkiem a okupantem
  4. Dlaczego nie awansuję...? Obrażeni na firmę
  5. Dlaczego nie awansuję...? Na progu niekompetencji
  6. Pracuj mądrzej, a nie ciężej...
  7. Jak cię widzą, tak cię piszą
  8. Jak mówić o niewygodnych faktach w swoim CV?
  9. Jesteś zaproszony na rozmowę i co dalej?
  10. Rekrutacja u Baby Jagi?

Aneta Juszczuk

Aneta JuszczukPracuje jako coach, doradca menedżerów, prowadzi szkolenia oraz rekrutacje. Audytor przy projekcie Firma Przyjazna Klientowi. Jest autorką artykułów o tematyce dotyczącej zarządzania i rekrutacji. Potrafi skutecznie wspierać menedżerów i organizacje w osiąganiu celów biznesowych. W pracy korzysta z wiedzy uzyskanej w trakcie studiów psychologicznych (psychologia społeczna, psychologia biznesu). Korzysta również z umiejętności zdobytych w trakcie 17-letniego doświadczenia zawodowego. Pracowała dla firm z różnych branż w tym przez 10 lat w działach sprzedaży. Uczestniczy w wielu kursach i szkoleniach, na których poszerza swoją wiedzę aby budować dla swoich Klientów skuteczne rozwiązania.

Powrót
Pobierz E-BOOK Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Ocena: 0 głosów 0.00
Dodaj swój komentarz (opcja dostępna dla zalogowanych )
Autor:
Treść:
Dodaj Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Centrum Wiedzy

Pokaż/Ukryj

Najczęściej czytane

Pokaż/Ukryj

Piszą dla nas

Pokaż/Ukryj
Karolina GlinkaStudentka kierunku Edukacja Medialna i Dziennikarstwo na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego, specjalizacji reklamowej i prasowej. Od 2009 roku współpracuje z Pawłem Be...

Słownik HR

Pokaż/Ukryj
M jak Mobilność zawodowaforma dostosowywania się pracowników do wymogów rynku pracy poprzez gotowość do zmiany pracy lub wykonywanego zawodu, a także przez doskonalenie i poszerzanie kwal...więcej

Sprawdź swoje dopasowanie

Pokaż/Ukryj