Strona wykorzystuje pliki cookies w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Rozumiem, nie pokazuj więcej

Praca eRekrutacja Testy osobowości Kompetencje

JOBFITTER Sp. z o.o. - właściciel serwisu psychologiczno-rekrutacyjnego JOBFITTER, oferującego innowacyjne rozwiązania rekrutacyjne, wspierające pracodawców w skutecznym pozyskiwaniu kandydatów. W obszarze działalności firmy znajduje się serwis rekrutacyjny, system zarządzania rekrutacjami, diagnoza pracowników oraz inne projekty internetowe.

Jak cię widzą, tak cię piszą

Halina Guryn

Rekrutacja i selekcja
artykuł poradniczy

W rozmowie kwalifikacyjnej często liczy się pierwsze wrażenie, jakie wywiera kandydatka lub kandydat do pracy. Dlatego też warto zastanowić się nad tym, co o sobie powiemy przyszłemu pracodawcy nie tylko słowami i swoim zachowaniem, ale także wyglądem zewnętrznym – ubraniem i jego kolorystyką, fryzurą, dodatkami, a nawet zapachem.

 

Według badań prowadzonych wśród szefów działów personalnych firm z różnych branż na świecie aż 80% pytanych twierdzi, że bardzo kolorowy krawat u kandydata do pracy negatywnie wpływa na decyzję o jego zatrudnieniu*. Z drugiej strony trudno wyobrazić sobie sukces w rekrutacji osoby, która założy nudny krawat do spokojnego garnituru i tak ubrana przychodzi na rozmowę kwalifikacyjną do agencji reklamowej, gdzie liczy się dynamika, pomysłowość, fantazja i chęć przekraczania wyznaczonych granic.

Dlatego ubiór zależy od tego, w jakiej firmie staramy się o pracę i o jakie ubiegamy się stanowisko. Warto wcześniej – jeżeli tylko jest taka możliwość – przyjść do firmy i dyskretnie przyjrzeć się, jak wyglądają jej pracownicy. Dzięki temu można uniknąć błędów, które będą miały potem wpływ na ocenę nas jako kandydatów do pracy.

Piotr Wróblewski, doradca HR i Randstad Financial Staffinig w firmie Randstad Sp. z o. o. podpowiada, jakie wskazówki powinna wziąć pod uwagę kobieta, a jakie – mężczyzna w tworzeniu swojego zewnętrznego wizerunku.

Kobieta – kandydatka do pracy

Na spotkanie z potencjalnym pracodawcą należy ubrać się atrakcyjnie,  ale tak, aby ubranie nie rzucało się w oczy. Wybierajmy raczej proste i sprawdzone fasony. Dobrze, jeżeli zdecydujemy się w kolorystyce na neutralne tony.

Charakter firmy

  • Tam, gdzie dominuje styl biznesowy – warto wybrać: ołówkowe spódnice, spodnie na tzw. kant, koszule, żakiety.
  • Tam, gdzie ceni się kreatywność, oryginalny wizerunek – strój raczej swobodny.

Piotr Wróblewski radzi, aby – jeżeli wybierzemy swobodniejszy styl ubioru – pamiętać o podstawowych zasadach savoir vivre i dodać klasyczne elementy, czyli np. założyć bluzkę koszulową. Jeansy czy sweter są dość ryzykownym ubiorem i mogą być niezbyt dobrze odebrane. Chodzi o to, żeby potencjalny pracodawca był przekonany, że ubraliśmy się wyjątkowo i podkreślamy w ten sposób szacunek wobec rozmówcy.

Kolorystyka stonowana

  • Granat – kojarzy się z przywództwem, powagą i odpowiedzialnością.
  • Brąz – barwa utożsamiana z uczciwością, ciepłem; dodaje prestiżu, ale też nadaje miękkości, przyjazności.
  • Szary – kolor ludzi poważnych, opanowanych, ale pewnych siebie – bardzo neutralna i spokojna barwa.
  • Beż – przypomina szary, dodaje uroku i zmniejsza dystans.

Piotr Wróblewski podkreśla, że wiele kontrowersji budzi kolor czarny. Zgodnie z zasadami savoir vivre, pasuje do spotkań odbywanych po godzinie 19-tej. Jednak, jeżeli kandydatka do pracy wybierze czerń, to będzie odebrana jako osoba elegancka, silna, zdecydowana, może nieco mroczna. Zdecydowanie należy unikać kolorów jaskrawych, a także krzykliwych połączeń ze stonowanymi. Wykluczony jest kolor żółty i pomarańczowy.

Dodatki

Należy je dobierać z umiarem – biżuteria klasyczna i raczej drobna; szale i apaszki w stonowanych kolorach i o nie agresywnych wzorach. Dobrym pomysłem jest elegancka teczka, która każdemu zestawieniu odzieży nada biznesowego charakteru. Torebka raczej nie dużych gabarytów i zdecydowanie dopasowana do butów.  Buty – najlepiej skórzane, klasyczne, zasłaniające palce. Wysokość obcasa nie ma szczególnego znaczenia, należy jednak unikać butów na koturnach – mówi ekspert z firmy Randstad i dodaje, że przy doborze dodatków warto pamiętać, że nie powinny one rzucać się w oczy i odwracać uwagi rozmówcy; absolutnie niedopuszczalne są te wydające głośne dźwięki np. duże bransolety, naszyjniki.

Fryzura

W przypadku długich włosów warto je upiąć lub związać. Rozpuszczone włosy  kojarzą się raczej z fryzurą na wieczór. Ułożenie włosów powinno kojarzyć się z prostotą, więc i z elegancją.

Makijaż

Makijaż powinien być zbliżony do naturalnego. Niedopuszczalna jest mocna czerwień i nienaturalne kolory (niebieski, zielony, fioletowy).

Perfumy

Pamiętajmy też, żeby nie przesadzić z ilością perfum – radzi Piotr Wróblewski – Rozmowy w sprawie pracy odbywają się często w małych, nieprzewiewnych pomieszczeniach, dlatego lepiej używać raczej łagodnych zapachów.

Mężczyzna – kandydat do pracy

W przypadku panów wybór stroju na pierwsze spotkanie z przyszłym pracodawcą jest dość prosty. Podstawowe reguły, jakimi należy się kierować to założenie czegoś, co zdecydowanie będzie kojarzyło się z powagą i elegancją (marynarka lub krawat, albo jedno i drugie, a także dopasowanie paska przy spodniach do butów) – radzi ekspert z Randstad.

Garnitur

Wybór garnituru na spotkanie w sprawie pracy nada mu oficjalny ton – bardzo klasyczny i biznesowy. W przypadku każdego stanowiska garnitur będzie właściwy.

Marynarka i spodnie w innym kolorze

Kiedy kandydat zdecyduje się na tzw. garnitur skoordynowany (marynarka i spodnie są innego koloru), to w ten sposób nadaje swojemu wizerunkowi swobodniejszy charakter, ale nadal dość oficjalny.

Warto zakładać jaśniejsze spodnie i ciemniejszą marynarkę. Dozwolona jest też zamiana tych odcieni w zależności od rodzaju sylwetki (czyli w przypadku drobnych ramion i obszernych ud).

Kolorystyka

Tutaj panują dokładnie takie same zasady jak w przypadku ubioru kobiecego. Należy wybierać kolory stonowane (patrz: szczegółowe porady dla kobiet).

Koszula i krawat

Najbardziej klasyczne zestawienie to koszula i krawat. Obowiązuje wtedy prosta zasada: do gładkiej (jednokolorowej) koszuli – wzorzysty krawat, do wzorzystej – krawat o podobnym wzorze lub gładki.

Koszula bez krawata

Jeżeli mężczyzna zdecyduje się na koszulę bez krawata, to wyłącznie do tzw. garnituru skoordynowanego (czyli złożonego z marynarki i spodni, które nie są uszyte z tego samego materiału i różnią się kolorem), lub jeansów – radzi ekspert z Randstad – Koszulę należy rozpiąć (ale rozpinamy tylko pierwszy guzik). Koszula bez krawata bardzo dobrze komponuje się z klasycznymi (bez wytarć i rozjaśnień) jeansami i marynarką. Jednak takie zestawienie może okazać się dość ryzykowne i tylko wtedy jest odpowiednie, kiedy jesteśmy pewni, że nie zostanie odebrane jako lekceważące.

Dodatki

Z biżuterii dopuszcza się jedynie zegarek i obrączkę. Warto mieć podręczną teczkę, która jest dopasowana kolorem do butów. Buty – zawsze klasyczne, skórzane, ciemne.

Piotr Wróblewski podpowiada też, że w przypadku mężczyzn klasyczna koszula jest obowiązkowa i warto ją założyć bez względu na stanowisko, o jakie się ubiegamy. W przypadku doboru reszty stroju, przed spotkaniem w firmie nie zaszkodzi przyjrzeć się, jak na co dzień ubrani są jej pracownicy. I dotyczy to zarówno pań, jak i panów starających się o pracę.

budowanie wizerunku, rozmowa kwalifikacyjna, zasady savior vivre, dress code,

 *Za: G. Tautz-Wiessner: Savoir-vivre w życiu zawodowym, Wrocław 2000, s. 33.

 


 

 

Zapoznaj się  z innymi artykułami pomocnymi w znalezieniu pracy:

  1. Odwołanie z urlopu
  2. Nienormowany czas pracy
  3. Dlaczego nie awansuję...? Między skoczkiem a okupantem
  4. Dlaczego nie awansuję...? Obrażeni na firmę
  5. Dlaczego nie awansuję...? Na progu niekompetencji
  6. Pracuj mądrzej, a nie ciężej...
  7. Jak cię widzą, tak cię piszą
  8. Jak mówić o niewygodnych faktach w swoim CV?
  9. Jesteś zaproszony na rozmowę i co dalej?
  10. Rekrutacja u Baby Jagi?

Halina Guryn

Halina GurynAutor, redaktor, dziennikarz. Od 1998 r. związana z prasą o profilu społeczno-ekonomicznym. Specjalizuje się w tematyce zarządzania firmą oraz zarządzania kadrami.

Uważa, że nawet najbardziej trudne i skomplikowane tematy można przedstawić w sposób jasny i zrozumiały dla każdego.

Jej artykuły w formie raportów, studiów przypadku, wywiadów z ekspertami, komentarzy i relacji można znaleźć m.in. w takich czasopismach, jak: „Manager” – pierwsza polska edycja, „Neumann Management Review”, „Computer Reseller News”, Personel i Zarządzanie”, „Serwis HR”. Współautor książki „Top Employers Polska 2010”, wyd. przez Instytut CRF.

Laureatka nagród i wyróżnień (np. specjalnej nagrody w konkursie Ministerstwa Finansów i CDM Pekao S.A. na Najlepszy Artykuł Prasowy za tekst Obligacje skarbowe w Internecie).

Współpracownik licznych mediów prasowych, elektronicznych, wydawnictw książkowych oraz instytucji kultury.

Autorka programów teatralnych (np. do spektakli: „Miss Saigon”, „Grease”, „Koty”, „Taniec wampirów”) oraz projektów edukacyjnych, promujących sztukę sceniczną i muzykę (np. o musicalu – dla Teatru Muzycznego Roma, na temat opery i baletu – dla Teatru Wielkiego w Łodzi).

Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze PWST w Warszawie (obecnie – Akademia Teatralna). Doktorantka Instytutu Sztuki PAN. Specjalista w zakresie zarządzania projektami (monitoring i ewaluacja) w instytucjach kultury (certyfikat Narodowego Centrum Kultury). Specjalista w dziedzinie public relations w instytucjach kultury (certyfikat Narodowego Centrum Kultury).

Powrót
Pobierz E-BOOK Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Ocena: 0 głosów 0.00
Dodaj swój komentarz (opcja dostępna dla zalogowanych )
Autor:
Treść:
Dodaj Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Centrum Wiedzy

Pokaż/Ukryj

Najczęściej czytane

Pokaż/Ukryj

Piszą dla nas

Pokaż/Ukryj
Aleksandra PotockaStudentka filologii polskiej oraz logopedii na Uniwersytecie Warszawskim. Od maja 2010 roku współpracuje z niezależnym redaktorem i dziennikarzem, Pawłem Berłowskim, współtworzą...

Słownik HR

Pokaż/Ukryj
P jak Podręcznik pracownika(ang. employee handbook), księga pracownika, kompendium zawierające najważniejsze informacje o firmie i jej celach, zarządzie, misji, uprawnieniach, procedurach, obowiązujących ...więcej

Sprawdź swoje dopasowanie

Pokaż/Ukryj