Strona wykorzystuje pliki cookies w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Rozumiem, nie pokazuj więcej

Praca eRekrutacja Testy osobowości Kompetencje

JOBFITTER Sp. z o.o. - właściciel serwisu psychologiczno-rekrutacyjnego JOBFITTER, oferującego innowacyjne rozwiązania rekrutacyjne, wspierające pracodawców w skutecznym pozyskiwaniu kandydatów. W obszarze działalności firmy znajduje się serwis rekrutacyjny, system zarządzania rekrutacjami, diagnoza pracowników oraz inne projekty internetowe.

Dlaczego nie awansuję...? Na progu niekompetencji (1)

Anna Ochremiak

Kariera i rozwój
artykuł poradniczy

Do niedawna jeszcze twoja kariera układała się gładko. Piąłeś się po jej szczeblach: regularne awanse, coraz większa odpowiedzialność, coraz wyższe zarobki. I nagle coś się stało. Nie dostajesz nowych zadań, czujesz się odstawiony na boczny tor. Dawni koledzy siedzą już w dyrektorskich fotelach, ty jesteś kierownikiem niewielkiego zespołu. Dlaczego? Być może znalazłeś się już na własnym szczeblu niekompetencji.

 

W hierarchicznie zorganizowanych firmach, biurach i instytucjach podstawą awansowania pracownika są jego dokonania na dotychczasowym stanowisku. Ktoś, kto sprawdza się – na przykład – jako handlowiec, awansuje na kierownika zespołu. Jeśli podoła tej roli – staje się szefem regionu. Wtedy jednak okazuje się, że zarządzanie większym organizmem przekracza jego możliwości: nie potrafi stworzyć wizji ani strategii dalszego rozwoju, nie motywuje podwładnych do czynu. Nie traci jednak pracy, pozostaje na stanowisku tak długo, jak długo nie wadzi to jego firmie czy instytucji. Przestaje jednak awansować. Tak wynika z zasady Petera.

Zasadę tę opisał dr Laurence J. Peter w 1968 r. Bestselerowa wtedy publikacja, dziś już nieco zapomniana, w bardzo dowcipny sposób dowodzi, że każdy pracownik w drodze awansu zmierza do szczebla swojej niekompetencji. Jedni osiągają go od razu na starcie życia zawodowego i nie awansują nigdy. Inni latami wspinają się po drabinie kariery, by dotrzeć do nieuchronnego jej końca. Na tym szczeblu zostaną już do emerytury. Czy przekroczenie progu niekompetencji jest nieuchronne? Twórca zasady Petera uważa, że tak: stanie się to prędzej, lub później.

Im wyżej wspinamy po szczeblach kariery, tym trudniej o awans. Wynika to choćby z tej prostej przyczyny, że stanowisk pracowniczych jest wiele, kierowniczych mało. Im wyżej, tym mniej, wszyscy nie mogą nieskończenie awansować – zastrzega Elżbieta Weyna HR Biznes Partner w Telekomunikacji Polskiej. – Na wyższych stanowiskach potrzebne są nowe umiejętności, zdolność do strategicznego myślenia, a tych nie da się wykształcić w sposób prosty.

 Skoro każdy awans powoduje nowe wyzwania, należy się do tych wyzwań przygotować. – Na wyższych szczeblach firmowej hierarchii nie wystarcza już tylko wiedza fachowa w wybranej dziedzinie. Nawet zarządzającemu niewielkim zespołem potrzebne są pewne zdolności przywódcze, umiejętność określania celów, egzekwowania, oceniania, nagradzania, karania… na wyższych stanowiskach potrzebna będzie zdolność do stworzenia wizji czy strategii dla całej organizacji. Firmy świadome zasady Petera, awansując pracowników dbają, by nie przekroczyli oni swego progu niekompetencji: szkolą ich w dziedzinie zarządzania, rozwijają zdolności przywódcze, przydzielają tutorów. Kryzys jednak sprawił, że firm nie szczędzących pieniędzy na takie działania jest teraz mniej.

Zrozumienie zasady Petera może pomóc także pracownikowi. Zarówno temu, który padł już jej ofiarą, jak i temu, którego awans wydaje się na razie niezagrożony. Jeśli zidentyfikuje swoje braki w kompetencjach niezbędnych na zajmowanym stanowisku, lub na stanowisku do którego uparcie zmierza, może spróbować je uzupełnić, poprzez naukę i trening umiejętności. Być może uczyni to sam, może wesprze go firma, może będzie musiał poszukać pomocy u zewnętrznych fachowców. Zdobycie nowych sprawności odsunie zagrożenie przedwczesnego przekroczenia progu niekompetencji. A temu, kto już go przekroczył, otworzy drogę do dalszego awansu. Jeśli nie w tej samej, to w innej firmie.

Czy fatalistyczne działanie zasady Petera jest jedynym powodem, że szef zapomina o tobie przy awansach i podwyżkach? Być może nie. Spróbuj jednak z jej perspektywy spojrzeć na siebie, nim zaczniesz szukać winnych dookoła.

*Dr Laurence J. Peter, Raymond Hull: Zasada Petera dlaczego wszystko idzie na opak, KiW Warszawa 1977.

*Konsultacja: Elżbieta Weyna HR Biznes Partner w Telekomunikacji Polskiej.


 

 

 

Zapoznaj się  innymi artykułami pomocnymi  w znalezieniu pracy:

  1. Odwołanie z urlopu
  2. Nienormowany czas pracy
  3. Dlaczego nie awansuję...? Między skoczkiem a okupantem
  4. Dlaczego nie awansuję...? Obrażeni na firmę
  5. Dlaczego nie awansuję...? Na progu niekompetencji
  6. Pracuj mądrzej, a nie ciężej...
  7. Jak cię widzą, tak cię piszą
  8. Jak mówić o niewygodnych faktach w swoim CV?
  9. Jesteś zaproszony na rozmowę i co dalej?
  10. Rekrutacja u Baby Jagi?

Anna Ochremiak

W latach 1997–2008 pracowała jako redaktor działów poradniczych dzienników: „Super Express" (zastępca kierownika działu), „Życie Warszawy” (redaktor), „Dziennik Polska Europa Świat” (szef działu), „Polska the Times” (szef działu). Obszarem jej zainteresowań zawodowych we wszystkich tych tytułach były porady, zwłaszcza o charakterze prawno-finansowym. W każdym z tytułów redagowała bądź nadzorowała i tworzyła koncepcje dodatków lub stron poświęconych pracy. Za jeden z większych sukcesów w tej dziedzinie uznaje opracowanie koncepcji, uruchomienie i kierowanie dodatkiem Praca w Dzienniku Polska Europa Świat (2007–2008).
Obecnie współpracuje głównie z prasą kobiecą, a także od pół roku prowadzi własny portal dla turystów: Otwarty Przewodnik Krajoznawczy (www.krajoznawcy.info.pl).

Powrót
Pobierz E-BOOK Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Ocena: 1 głosów 5.00
Dodaj swój komentarz (opcja dostępna dla zalogowanych )
Autor:
Treść:
Dodaj Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Centrum Wiedzy

Pokaż/Ukryj

Najczęściej czytane

Pokaż/Ukryj

Piszą dla nas

Pokaż/Ukryj
Katarzyna Brachowska–PrzeniosłoMagister psychologii, trener, coach i konsultant kariery. Specjalizuje się we wspieraniu klientów instytucjonalnych i indywidualnych w planowaniu i zarządzaniu karierą zawodową ...

Słownik HR

Pokaż/Ukryj
G jak Golden Handshake(złoty uścisk dłoni) klauzula w kontrakcie, która zapewnia menedżerowi sowitą odprawę (severance package) w przypadku utraty przez niego zajmowanego stanowiska w wyniku z...więcej

Sprawdź swoje dopasowanie

Pokaż/Ukryj