Strona wykorzystuje pliki cookies w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Rozumiem, nie pokazuj więcej

Praca eRekrutacja Testy osobowości Kompetencje

JOBFITTER Sp. z o.o. - właściciel serwisu psychologiczno-rekrutacyjnego JOBFITTER, oferującego innowacyjne rozwiązania rekrutacyjne, wspierające pracodawców w skutecznym pozyskiwaniu kandydatów. W obszarze działalności firmy znajduje się serwis rekrutacyjny, system zarządzania rekrutacjami, diagnoza pracowników oraz inne projekty internetowe.

Czy trudno jest zostać stewardesą/stewardem?

Małgorzata Rzewuska

Specyfika branży/zawodu
wywiad

Zawsze marzyłeś o podniebnej karierze i zwiedzaniu wielu krajów świata? Znasz biegle co najmniej dwa języki obce? Jesteś odpowiedzialny i masz pozytywne nastawienie do życia? Potrafisz działać zespołowo i nie boisz się podejmować różnych wyzwań? Sprawdź co będzie ci potrzebne, aby zostać stewardesą/stewardem.

Rozmowa z Anną Rembielińską – stewardesą, szefową pokładu z dwudziestoletnim stażem pracy w Polskich Liniach Lotniczych LOT.

Zanim staniesz się członkiem personelu pokładowego i zaczniesz latać na pokładzie samolotu w charakterze stewarda/stewardesy, czeka cię kilkuetapowy proces rekrutacji oraz miesięczny kurs przygotowania zawodowego zakończonego egzaminem.

Pożądane umiejętności i kompetencje

Podstawowymi wymaganiami dla kandydatów na stanowisko stewarda/stewardesy są:

  • ukończone 18 lat;
  •  wykształcenie minimum średnie z uzyskaną maturą;
  •  płynna znajomość dwóch języków obcych w mowie i piśmie. Obowiązkowa jest znajomość języka angielskiego. Drugim językiem może być: rosyjski, niemiecki, francuski, hiszpański lub włoski. Znajomość języków obcych może wpływać w późniejszej pracy na kierunki lotów. Zdarza się, że poszukiwani są kandydaci ze znajomością innych języków obcych, np. wietnamskiego. Te potrzeby podyktowane są otwieraniem przez linię lotniczą nowych połączeń do różnych krajów;
  •  płynność i poprawność wypowiedzi w języku polskim;
  •  miła prezencja;
  • dobry stan zdrowia.

Jeśli chodzi o predyspozycje psychologiczne, na tym stanowisku ważne są:

  • łatwość nawiązywania oraz podtrzymywania kontaktów z klientem;
  • umiejętność pracy zespołowej – na pokładzie samolotu pracuje się w zespole. Cała załoga pokładowa, a w szczególności szef pokładu, odpowiada za sprawny przebieg rejsu. Tu wprawdzie każdy ma przydzielone konkretne zadania, za które odpowiada, ale jednocześnie ważne jest wzajemne wspieranie się członków załogi;
  • umiejętność radzenia sobie z trudnymi sytuacjami na pokładzie samolotu – zdarza się, że zdenerwowany pasażer podnosi głos i bywa niemiły – stewardesa powinna być asertywna, starać się rozwiązać problem, który być może jest wynikiem stresu związanego z podróżą;
  • wysoka odporność na stres – cenne jest opanowanie i szybkość działania. Podstawowym zadaniem w tym zawodzie jest dbanie o bezpieczeństwo pasażerów, a w razie potrzeby przeprowadzenie sprawnej ewakuacji, udzielenie pierwszej pomocy;
  • empatia i życzliwość;
  • odpowiedzialność – w tej pracy działa się zgodnie z procedurami;
  • wysoka kultura osobista;
  • dyspozycyjność (gotowość do pracy w różnych porach dnia i nocy);
  • zaangażowanie, motywacja do pracy;
  • pozytywne nastawienie do ludzi.

Etapy rekrutacji

Pierwszym etapem rekrutacji na stanowisko stewarda/stewardesy jest rozmowa kwalifikacyjna lub – w sytuacji rekrutacji grupowej, kiedy oferowanych jest jednocześnie kilkanaście takich stanowisk – spotkanie informacyjne. Rozmowy prowadzone są przez pracownika działu personalnego oraz przyszłego przełożonego.

Kolejnym etapem rekrutacji jest Assessment Center (AC), podczas którego oceniany jest potencjał osobowościowy kandydatów. Na AC składają się testy psychologiczne, zadania grupowe, zadania symulacyjne. Podczas AC kandydat prezentuje własną osobę oraz rozwiązuje zadania, które są skonstruowane tak, aby pokazać możliwe trudne sytuacje, które zdarzają się na pokładzie samolotu. To pozwala zobaczyć jak kandydat odnajduje się w takich okolicznościach. Praca na stanowisku stewarda/stewardesy wymaga m.in. dużego zaangażowania, samodyscypliny, odpowiedzialności. Dlatego tak ważne jest właściwe dobranie kandydatów do pracy na pokładzie samolotu.

Znajomość języków obcych sprawdzana jest podczas pisemnego i ustnego egzaminu.

Ważnym etapem rekrutacji jest poddanie się specjalistycznym badaniom lekarskim, których wyniki oceniane są przez komisję lotniczą. W przypadku stanowiska stewarda/stewardesy wymagania są postawione nieco niżej niż w sytuacji rekrutacji na stanowisko pilota. Przeciwwskazaniem do tej pracy mogą być np. choroby serca, krążenia, nerek czy płuc. Zresztą w późniejszej pracy wszyscy członkowie personelu pokładowego co roku takie badania przechodzą. Pracując w powietrzu – na wysokości od 5 do 10 km – doświadcza się mniejszej podaży tlenu, niż pracując „na ziemi”. Organizm szybciej ulega zmęczeniu.

Kurs dla stewardes/stewardów

Po pozytywnym przejściu przez proces rekrutacji nie od razu wchodzimy na pokład samolotu, by odbyć swój pierwszy lot. Praca stewardesy/stewarda jest niezwykle odpowiedzialna i wymaga odpowiedniego przygotowania. Zakwalifikowana do tej pracy osoba kierowana jest na szkolenie podstawowe dla stewardes/stewardów (Initial Training). Jest to miesięczne szkolenie zarówno teoretyczne, jak i praktyczne. Szkolenie podstawowe podzielone jest na kilka etapów. Poruszanych jest na nim wiele zagadnień, m.in.:

  • zasady obsługi pasażerów na pokładzie samolotów;
  • procedury postępowania w razie ewakuacji pasażerów, procedury standardowe i awaryjne. Procedury są podstawą tej pracy – należy je bardzo dobrze znać. Określają one np. sposób sprawdzenia w samolocie sprzętu awaryjnego, składania meldunków załodze kokpitowej, czy szkolenia pasażerów itp.;
  • zasady udzielania pierwszej pomocy, takie jak m.in. wykonywania ucisku przy krwotoku, pomocy w przypadku zadławienia, czy też pełną reanimację (resuscytację). Od umiejętności stewardesy/stewarda często zależy życie pasażera, który nagle zachoruje na pokładzie samolotu. Jeśli wśród pasażerów nie ma lekarza, to właśnie stewardesa/steward stara się postawić diagnozę i tak działać, aby ratować życie człowieka. Szefowa pokładu informuje też kapitana o stanie zdrowia pasażera. Kapitan bowiem podejmuje decyzję, czy lot może być kontynuowany czy też samolot powinien lądować w najbliższym porcie lotniczym, gdzie pasażerem zajmie się ekipa medyczna;
  • nauka gaszenia pożarów i postępowania w różnych sytuacjach awaryjnych – na pokładzie samolotu dostępne są np. różne modele gaśnic – trzeba wiedzieć, które do jakiego rodzaju pożaru można użyć. Na różnych typach samolotów dostępne są też różne rodzaje butli tlenowych. Mają one np. różną pojemność, czy sposób ich uruchomienia.

Zakres materiału do opanowania jest ogromny. Poznaje się budowę samolotów, ich wyposażenie, sposób zabezpieczeń, a przede wszystkim procedury awaryjne – wszystko co może być potrzebne w późniejszej pracy, a szczególnie w sytuacji awaryjnej, czyli zagrażającej bezpieczeństwu pasażerów. Personel pokładowy musi być przygotowany na różne okoliczności, nawet na drobne awarie typu usterka kranu z wodą. Steward/stewardesa musi wiedzieć, gdzie się znajduje zawór, który odcina dopływ wody. Każdy typ samolotu różni się od pozostałych i obowiązują w nim nieco inne procedury awaryjne. Dlatego stewardzi/stewardesy szkoleni są na 3 konkretnych typach samolotów i tylko na tych mogą latać. Linia lotnicza może zmieniać typy samolotów, przeszkalając wg potrzeb personel pokładowy. Zawsze jednak obowiązuje zasada, że personel lata tylko na 3 typach samolotów.

Kurs kończy się egzaminem teoretycznym (Test). Egzamin praktyczny odbywa się w symulatorze lotów (Flight Simulator). Symulator lotów jest to urządzenie treningowe będące wymiarową repliką kabiny pasażerskiej danego typu samolotu umieszczoną na platformie hydraulicznej, symulującej wrażenia słuchowe i ruchowe. Załogi pokładowe ćwiczą na symulatorze postępowanie w różnych sytuacjach awaryjnych w celu m.in. wyrobienia odpowiednich nawyków. Wszystkie czynności wykonuje się zgodnie z wcześniej wyuczonymi procedurami. Samolot ląduje, łamie podwozie, słychać trzaski, huk, odczuwa się trzęsienie i turbulencje. W tym czasie trenujący muszą wykonać prawidłowo wszystkie czynności do przeprowadzenia sprawnej ewakuacji pasażerów. Wszyscy są oceniani przez instruktora, który uruchamia zadaniowy program lotu.

Zdarza się, że nie wszyscy ten egzamin zaliczają za pierwszym razem. Jednak mają możliwość podejścia do egzaminu ponownie. Instruktor każdemu przekazuje informację zwrotną na temat dobrze wykonanych czynności oraz popełnionych błędów.

Każdy uczestnik kursu otrzymuje podręcznik stewarda/stewardesy (Cabin Crew Manual), który w trakcie całej pracy będzie jego przewodnikiem.

Zaliczenie zarówno części teoretycznej, jak i praktycznej egzaminu, umożliwia dopiero odbycie pierwszego lotu w charakterze stewarda/stewardesy. Pierwsze dwa loty odbywają się pod okiem instruktora – są to loty wprowadzające. Kolejne – stanowią dopiero początek podniebnej przygody na wymarzonym stanowisku pracy.

Wszystkie osoby, które dołączają do Polskich Linii Lotniczych LOT są serdecznie witane na pokładach samolotów.

specyfika branży/zawodu, stewardesa, steward, personel pokładowy, kompetencje, rekrutacja,transport i logistyka

Zapoznaj się z innymi arykułami:

  1. Odwołanie z urlopu
  2. Nienormowany czas pracy
  3. Dlaczego nie awansuję...? Między skoczkiem a okupantem
  4. Dlaczego nie awansuję...? Obrażeni na firmę
  5. Dlaczego nie awansuję...? Na progu niekompetencji
  6. Pracuj mądrzej, a nie ciężej...
  7. Jak cię widzą, tak cię piszą
  8. Jak mówić o niewygodnych faktach w swoim CV?
  9. Jesteś zaproszony na rozmowę i co dalej?
  10. Rekrutacja u Baby Jagi?

Małgorzata Rzewuska

Małgorzata RzewuskaAbsolwentka studiów magisterskich na kierunku „Zarządzanie Przedsiębiorstwem” w Szkole Głównej Handlowej oraz podyplomowych studiów „Strategiczne Zarządzanie Zasobami Ludzkimi” zrealizowanych przez Polską Fundację Promocji Kadr.

Od 2000 roku związana z obszarem HR jako praktyk, a od 2008 roku jako dziennikarz specjalizujący się w tematyce HRM. Jej artykuły w formie studiów przypadków, wywiadów z ekspertami, komentarzy i relacji można znaleźć w „Serwisie HR”. Współautor książki „Top Employers Polska 2010”, wyd. przez Instytut CRF.

Powrót
Pobierz E-BOOK Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Ocena: 0 głosów 0.00
Dodaj swój komentarz (opcja dostępna dla zalogowanych )
Autor:
Treść:
Dodaj Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Centrum Wiedzy

Pokaż/Ukryj

Najczęściej czytane

Pokaż/Ukryj

Piszą dla nas

Pokaż/Ukryj
Joanna TurłukowskaMagister filozofii Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego i filologii polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Autorka prac magisterskich: „Dekonstrukcja jako kategoria tekstua...

Słownik HR

Pokaż/Ukryj
S jak System udziału w korzyściach(ang. Gainsharing Plan) forma wynagradzania, w której część płacy zmienia się w zależności od osiągania przez zespoły pracownicze wyznaczonych im celów (np. zmniej...więcej

Sprawdź swoje dopasowanie

Pokaż/Ukryj