Strona wykorzystuje pliki cookies w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Rozumiem, nie pokazuj więcej

Praca eRekrutacja Testy osobowości Kompetencje

JOBFITTER Sp. z o.o. - właściciel serwisu psychologiczno-rekrutacyjnego JOBFITTER, oferującego innowacyjne rozwiązania rekrutacyjne, wspierające pracodawców w skutecznym pozyskiwaniu kandydatów. W obszarze działalności firmy znajduje się serwis rekrutacyjny, system zarządzania rekrutacjami, diagnoza pracowników oraz inne projekty internetowe.

Jak to robią najlepsi?

Anna Włudarczyk

Liderzy w branży
artykuł poradniczy

Sprzedaż produktów finansowych to nie tylko praca w banku i czy w towarzystwie ubezpieczeniowym. Istnieją również inne przedsiębiorstwa, które zajmują się sprzedażą usług finansowych skierowanych do firm.

Produkty finansowe jakie najczęściej kupowane są przez firmy to leasing i faktoring. Na polskim rynku funkcjonuje wiele firm nie będących bankami, ale mających w swojej ofercie tego typu produkty. Pracownicy ich działów sprzedaży, szukają klientów wśród firm. Mogą zatem z całą pewnością powiedzieć, że zajmują się sprzedażą biznes to biznes, czyli umowy zawierane są między firmami.

Leasing i faktoring różnią się od siebie zasadniczo. W ramach umowy leasingu firma leasingowa przekazuje swojemu klientowi prawo do korzystania z określonej rzeczy (np. samochodu) w określonym czasie (np. 3 lata), a w zamian za to klient wnosi w ustalonych terminach raty leasingowe.

Natomiast w umowie faktoringu występują trzy podmioty: faktor – czyli firma faktoringowa, faktorant – firma sprzedająca usługi lub produkty i klient faktoranta, który nabywa od niego towary lub usługi. Umowa faktoringu jest zawierana, gdy klient faktoranta chce nabyć od niego towary lub usługi, ale nie może zapłacić w oczekiwanym przez faktoranta terminie. W takiej sytuacji firma faktoringowa płaci faktorantowi wymaganą kwotę, a następnie oczekuje od klienta faktoranta spłaty należności.

Handlowiec zajmujący się sprzedażą usługi leasingu zajmuje się poszukiwaniem firm chcących użytkować różnego rodzaju urządzenia, środki transportu lub nieruchomości, ale jednocześnie nie dysponujących w danym momencie środkami pozwalającymi na zakup tych produktów lub też nie chcących wydawać tak dużych sum.

Klienci to często firmy, które same zainicjowały taki kontakt. Skierowały do firmy zapytanie o ofertę, a kontakt do nich został przekazany handlowcowi. Inny sposób na znalezienie klienta to polecenie od klienta aktualnego.

Po nawiązaniu kontaktu z potencjalnym klientem, który chce podpisać umowę leasingu, handlowiec jedzie na spotkanie do siedziby klienta. To zachowanie nie jest podyktowane troską o wygodę klienta. Jednym z zadań handlowca jest dokonanie „wizji lokalnej”, czyli przyjrzenie się siedzibie firmy i, na ile to możliwe, ocenienie czy dany podmiot działa czy też należy liczyć się z oszustwem.

Kolejnym zadaniem handlowca jest przygotowanie dokumentów niezbędnych do podpisania umowy leasingu. Ma on do swojej dyspozycji program umożliwiający wyliczenie wszystkich rat oraz kosztów takiej umowy. Po podpisaniu umowy przekazuje jej wykonanie do odpowiedniego działu. Do handlowca należy tylko pozyskanie klienta i zawarcie umowy. Jeżeli klient będzie zainteresowany następną umową leasingu procedura zostanie przeprowadzona ponownie, z tym że nie będzie już konieczności dokonywania „wizji lokalnej”.

Pensja handlowców pracujących w firmach leasingowych składa się z podstawy i prowizji.

Handlowcy sprzedający usługę leasingu w celu sfinalizowania jednej umowy kontaktują się z jednym klientem. Inaczej rzecz się ma z handlowcami sprzedającymi usługę faktoringu.

Tu są trzy strony umowy. Handlowiec kontaktuje się z firmą zwaną faktorantem oraz z jej klientem. Inicjatorem zapytania o ofertę może być zarówno faktorant, jak i jego klient. Rolą handlowca jest między innymi uzgodnienie warunków umowy i podpisanie jej z obiema stronami. Tu podstawą współpracy jest zgoda obu podmiotów. Firmy korzystające z usługi faktoringu płacą prowizję za usługę faktoringu. Handlowiec kontaktuje się z każdą ze stron umowy.

Osoby sprzedające usługę faktoringu i leasingu powinny umieć budować dobre i długotrwałe relacje z klientem. Nie wynika to tylko ze standardowych umiejętności każdego handlowca. Jest to również podyktowane specyfiką produktów. Często klienci, którzy podpisali jedną umowę, podpisują również następne nie zależnie czy ta pierwsza jest aktualna. Klient może mieć podpisanych jednocześnie kilka umów. Ważne jest, aby handlowiec był z nim w kontakcie, aby w razie zainteresowania klienta kolejną umową móc złożyć ofertę nim klient skontaktuje się z konkurencją. Z drugiej strony, mimo że klient jest zainteresowany usługą, może nie spełniać kryteriów pozwalających na zawarcie takiej umowy. Doświadczony handlowiec wie, że za kilka miesięcy może się zmienić sytuacja i klient będzie spełniał warunki. Dobrze jest być w kontakcie z takim klientem, aby nie nawiązał współpracy z konkurencją.

Usługi leasingu i faktoringu są również sprzedawane przez banki, ale warto wiedzieć, że jeżeli ktoś chce pracować sprzedając usługi finansowe nie musi szukać pracy tylko w banku czy towarzystwie ubezpieczeniowym.

Zapoznaj się z innymi artykułami:

  1. 10 najtrudniejszych do obsadzenia zawodów na świecie
  2. Kto sprawdzi się w miękkim, a kto w twardym HR?
  3. Od Specjalisty do HR Generalisty
  4. Outsourcing w HR
  5. Plusy i minusy pracy HR Interima
  6. Trendy HR według najnowszych badań
  7. Plusy pracy w dziale personalnym w małej firmie i w korporacji
  8. Jak wynagradzani są HR-owcy?
  9. Niebezpieczne symptomy
  10. Jak to robią najlepsi?

Anna Włudarczyk

Od 1998 r. współpracuje z redakcją miesięcznika "Personel i Zarządzanie", gdzie zajmuje się materiałami o tematyce zarządzania, zarządzania ludźmi w firmie, szkoleń i rozwoju pracowników.

Od 2006 r. jest również menedżerem projektów wydawniczych w Nowoczesnej Firmie, gdzie odpowiada m.in. za kompleksowe przygotowanie kompendiów branżowych KADRY w Polsce i SZKOLENIA w Polsce.

Powrót
Pobierz E-BOOK Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Ocena: 3 głosów 4.33
Dodaj swój komentarz (opcja dostępna dla zalogowanych )
Autor:
Treść:
Dodaj Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Centrum Wiedzy

Pokaż/Ukryj

Najczęściej czytane

Pokaż/Ukryj

Piszą dla nas

Pokaż/Ukryj
Robert PerendykStudent dziennikarstwa na Uniwersytecie Warszawskim. Laureat konkursu zorganizowanego przez Ministerstwo Edukacji na esej pt. ,,W Polsce bije serce świata". Autor wielu artykułó...

Słownik HR

Pokaż/Ukryj
K jak Kaizenciągłe doskonalenie (z japońskiego: kai - zmiana, zen - dobry; ang. continuous improvement) filozofia wywodząca się z japońskiej kultury i praktyki zarządzania, zalecająca skupi...więcej

Sprawdź swoje dopasowanie

Pokaż/Ukryj