Strona wykorzystuje pliki cookies w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Rozumiem, nie pokazuj więcej

Praca eRekrutacja Testy osobowości Kompetencje

JOBFITTER Sp. z o.o. - właściciel serwisu psychologiczno-rekrutacyjnego JOBFITTER, oferującego innowacyjne rozwiązania rekrutacyjne, wspierające pracodawców w skutecznym pozyskiwaniu kandydatów. W obszarze działalności firmy znajduje się serwis rekrutacyjny, system zarządzania rekrutacjami, diagnoza pracowników oraz inne projekty internetowe.

Wymagania duże, ale konkretne - kto i jak pracuje w dziale marketingu

Anna Włudarczyk

Specyfika zawodu/branży
artykuł poradniczy

Od wielu lat kierunek zarządzanie i marketing cieszy się popularnością wśród studentów. Co roku przyciąga on rzesze chętnych, a żadna z oferujących ten kierunek uczelni nie ma problemu z naborem.

 

W ostatnich latach na rynku pracy pojawiło się wielu absolwentów zarządzania i marketingu, co sprawiło, że pozycja specjalistów ds. marketingu nieco się obniżyła. Jednak nadal dla każdej firmy marketingowiec ma zasadnicze znaczenie – ciąży na nim wielka odpowiedzialność za wsparcie sprzedaży produktów i usług firmy.

Co robi marketingowiec w małej firmie?

Dział marketingu w firmie odpowiada za łączność między firmą, a jej klientami. Zakres pracy specjalisty ds. marketingu zależy od wielkości firmy oraz stanowiska, jakie w tej firmie zajmuje. W mniejszej firmie może zajmować się działaniami bardzo prostymi, takimi jak:

  •  tworzenie baz danych klientów,
  • wysyłanie ofert,
  • obsługa działań promocyjnych i PR-owych.

Takie zadania na pewno nie są szczytem marzeń absolwenta wyższej uczelni. Szansa na ambitniejsze zadania czeka go w większych firmach. Tam marketingowiec należy do zespołu tworzącego:

  • strategie marketingowe,
  • zajmuje się wyszukiwaniem i oceną szans rynkowych związanych ze sprzedażą towarów lub usług,
  • ustala politykę sprzedaży i promocji,
  • koordynuje i realizuje kampanie reklamowe.

Jeśli sprawdzi się w działaniach może również zostać szefem takiego działu. W zależności od rodzaju firmy, w której będzie pracował czekają na niego inne obowiązki. – Praca menedżera marketingu portalu internetowego opiera się na wdrażaniu i koordynacji projektów, włącznie z planowaniem i oceną efektywności oraz kosztów, mających na celu pozyskanie odpowiedniej, określonej w biznesplanie, liczby użytkowników.

Składają się na to m.in.: kampanie internetowe (np. linki sponsorowane),

  • działania na portalach społecznościowych,
  • pozyskiwanie nowych partnerów dla firmy,
  • współpraca z firmami PR-owymi,
  • i wiele innych

– mówi Barbara Strawa, Marketing Manager w AlertFinansowy.pl

Jak to jest w korporacji?

Początkujący specjalista ds. marketingu w dużej firmie/korporacji ściśle współpracuje z menedżerem lub dyrektorem marketingu. Pracuje w zespole:

  • odpowiadającym za poszczególne produkty lub usługi firmy,
  • współpracuje przy tworzeniu strategii marketingowej,
  • zbiera dane np. od agencji badania rynku,
  • przygotowuje wstępne analizy marketingowe,
  • organizuje spotkania z agencjami reklamowymi i marketingowymi,
  • przygotowuje raporty i prezentacje dla zarządu i dyrektorów sprzedaży.

Kluczowym zadaniem dla każdego działu marketingu jest stworzenie planów marketingowych: krótko- i długoterminowych, które uwzględniają to, kiedy i jakie produkty lub usługi zostaną wprowadzone na rynek, jak przebiegać będzie kampania reklamowa. Wyznaczenie takich planów umożliwia organizację codziennej pracy osób z działu marketingu.

Przed wprowadzeniem produktu na rynek

Zanim produkt lub usługa wejdzie na rynek, pracownicy działu marketingu muszą przeprowadzić analizę rynku z uwzględnieniem, np. analiz konkurencji, wyników badań marketingowych, wniosków z grup fokusowych itp. Po przeprowadzonej analizie zostaje podjęta decyzja o tym, czy dany produkt będzie wprowadzany na rynek.

Jeżeli decyzja jest pozytywna, kolejnym zadaniem działu marketingu jest analiza finansowa dotycząca danego produktu, a więc m.in. ustalenie optymalnej ceny dla produktu (po uwzględnieniu – kosztów produkcji, magazynowania i ewentualnie sprowadzenia danego produktu, ale także zakładany zysk i cen podobnych produktów obecnych na rynku).

Następnie powstaje plan kampanii reklamowych.

Reklama dźwignią handlu

Proces reklamowania produktu zaczyna się od tworzenia lub adaptacji (w przypadku firm międzynarodowych) materiałów reklamowych. Na tym etapie zaczyna się praca z agencjami reklamowymi, domem mediowym, ale także z działem logistyki i sprzedaży.

W mniejszych firmach kampanie reklamowe planowane i realizowane są we własnym zakresie. Równolegle z działaniami reklamowymi przygotowywane są materiały prasowe i inne wydarzenia PR-owe wspierające wprowadzenie produktu na rynek.

Dział marketingu odpowiada poza planowaniem sprzedaży i kampanii reklamowych także za:

  • prowadzenie stałej analizy konkurencji,
  • dbanie o właściwy merchandising produktów (czyli efektywną prezentację produktów w miejscu sprzedaży).

Dział marketingu odpowiada także za jednolitość przekazów reklamowych i prasowych marki. Musi dokładnie kontrolować, czy materiały produkowane i publikowane są spójne z wizerunkiem marki.

Kreatywny analityk mile widziany

Specjaliście ds. marketingu potrzebne są zarówno cechy handlowca, jak i specjalisty ds. reklamy. Ważne są umiejętności:

  • przeprowadzania prezentacji,
  • współpracy z klientami wewnętrznymi i zewnętrznymi (np. agencjami reklamowymi),
  • znajomość technik badawczych (jakościowych, ilościowych).

Do pracy w dziale marketingu niezbędne będą też zdolności analityczne – zawód ten wymaga znajomości matematyki, gdyż większość analiz marketingowych opiera się na liczbach i statystyce. Wyobraźnia i kreatywność, odpowiedzialność i umiejętność przewidywania dają w tej pracy najlepsze efekty. Kandydat do pracy powinien cechować się umiejętnością logicznego myślenia, opanowania, twórczego rozwiązywania problemów oraz samodzielnością i odpornością na stres. Musi bardzo dobrze znać przynajmniej jeden język obcy.

Jak twierdzą specjaliści, perspektywy dla tej grupy zawodowej są ciągle bardzo dobre. Oczywiście nasycenie rynku pracy wzrasta, a w związku z tym konkurencja między kandydatami na stanowiska marketingowe również rośnie. Aby znaleźć pracę w dziale marketingu trzeba posiadać fachową wiedzę i doświadczenia w tym obszarze, ale nie jest to niezbędne. W tej branży bardziej liczą się takie cechy jak – otwartość, ciekawość świata, silna motywacja do pracy, zdolności analityczne. Będąc studentem lub absolwentem dowolnego kierunku studiów można więc starać się o pracę w dziale marketingu. To, jak kariera będzie się rozwijać, zależeć będzie już od zaangażowania i gotowości pracownika do podejmowania nowych wyzwań.

 

Zapoznaj się z innymi arykułami związanymi z marketingiem:

  1. Ostrygi w Boże Narodzenie, czyli praca w zagranicznej korporacji
  2. Wymagania duże, ale konkretne
  3. 10 przykazań człowieka reklamy
  4. Szaleństwo terminów i nieustannej kreatywności
  5. Profil „doskonałego zabójcy”, czyli praca w Public Relations
  6. Karuzela stanowisk i odpowiedzialności
  7. Copywriter, czyli plastyka języka
  8. Reklamowe eldorado
  9. „Dobra agencja” – co to takiego?
  10. Facebook – sztuka (auto)reklamy

Anna Włudarczyk

Od 1998 r. współpracuje z redakcją miesięcznika "Personel i Zarządzanie", gdzie zajmuje się materiałami o tematyce zarządzania, zarządzania ludźmi w firmie, szkoleń i rozwoju pracowników.

Od 2006 r. jest również menedżerem projektów wydawniczych w Nowoczesnej Firmie, gdzie odpowiada m.in. za kompleksowe przygotowanie kompendiów branżowych KADRY w Polsce i SZKOLENIA w Polsce.

Powrót
Pobierz E-BOOK Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Ocena: 0 głosów 0.00
Dodaj swój komentarz (opcja dostępna dla zalogowanych )
Autor:
Treść:
Dodaj Aby skorzystać z tej opcji naszego serwisu - zaloguj się.

Centrum Wiedzy

Pokaż/Ukryj

Najczęściej czytane

Pokaż/Ukryj

Piszą dla nas

Pokaż/Ukryj
Michał OlechDoktor matematyki, konsultant w firmie badawczo-doradczej Implicit Explicit Training & Consulting (www.ie-tc.pl). Pracował jako adiunkt na Wydziale Matematyki i Informatyki ...

Słownik HR

Pokaż/Ukryj
E jak Ergonomiawedług ogólnej definicji sformułowanej w 1949 r. przez Kennetha F. H. Murrella, "ergonomia to nauka o związku pomiędzy człowiekiem i jego środowiskiem pracy". Z kolei Pol...więcej

Sprawdź swoje dopasowanie

Pokaż/Ukryj